تاریخ انتشار: شنبه 18 بهمن 1393
شبیه سازی مالاریا در  آزمایشگاه راه را برای درمان های بهتر هموار می کند

  شبیه سازی مالاریا در آزمایشگاه راه را برای درمان های بهتر هموار می کند

محققین در انستیتو ماساچوست راهی را برای استفاده از سلول های کبدی انسانی مشتق از سلول های بنیادی پرتوان القاشده(iPSCs) مهندسی کرده اند تا پتانسیل داروها و واکسن های ضد مالاریایی برای درمان کبد هایی با عفونت مالاریایی را اسکرین کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این روش ممکن است فرصت های جدیدی را برای تست داروهای ضد مالاریایی شخصی و توسعه داروهای موثرتر برای مبارزه با بیماری ارائه دهد. این بیماری سالانه موجب مرگ بیش از 500000 نفر می شود. دکترBhatia می گوید: پلت فرم ما می تواند برای تست کاندیداهای دارویی استفاده شود که علیه انگل ها در مراحل کبدی اولیه، قبل از این که موجب ایجاد علایم بیماری در خون شود یا مجددا به وسیله پشه ناقل آن شیوع پیدا کند، به کار رود.

مالاریا به وسیله انگل هایی که از طریق نیش پیشه آلوده به انسان منتقل می شوند در بین انسان ها شیوع پیدا می کنند. در انسان ها، انگل ها در ابتدا در سلول های کبدی رشد کرده و تکثیر می یابند و سپس وارد سلول های قرمز خونی شده و در آن جا موجب علایم فیزیکی بیماری می شوند. یکی از چالش های بزرگی که وجود دارد این است که این انگل ها می توانند در کبد باقی بمانند و هفته ها یا سال ها بعد به جریان خون وارد شوند و ایجاد مشکل کنند. داروها یا واکسن هایی که مراحل کبدی بیماری را هدف قرار می دهند می توانند راندهای اولیه عفونت خونی را بلوک کنند و یا شاید منبع خفته بیماری را نیز حذف کرده و مانع از عود مجدد بیماری شوند. با این حال روش های موجود برای مدل سازی این بیماری در آزمایشگاه به دلیل کمبود سلول های کبدی در دسترس اهدایی و فقدان تنوع ژنتیکی دارای محدودیت هایی است و از طرف دیگر ایجاد و تثبیت یک داروی موثر نیز با توجه به این مشکل سخت است. برای فائق آمدن بر این مشکل، این محققین سلول های پوستی انسان را به سلول های بنیادی پرتوان القاشده بازبرنامه ریزی کردند. این سلول های بنیادی پرتوان القاشده به طور بالقوه منبع تجدید پذیری از سلول های کبدی هستند که ساختار ژنتیکی اصلی را دارا هستند و می توانند از هر اهدا کننده انسانی تولید شوند. این ویژگی ها به محققین اجازه می دهد که طیف وسیعی از جمعیت های انسانی را برای غربالگری های دارویی مورد ارزیابی قرار دهند و فرصتی را برای تست پاسخ های فردی به داروهای ضد مالاریایی ایجاد می کند. این محققین سلول های کبدی مشتق از این سلول های بنیادی پرتوان القا شده را با انگل های مالاریایی مختلف آلوده کردند تا مراحل کبدی مالاریا را در آزمایشگاه شبیه سازی کنند. این سلول ها به یک داروی ضد مالاریایی به نام atovaquone حساس هستند. با حرکت رو به جلو، این محققین امیدوار هستند که سلول های کبدی مشتق از این iPSCها را به فرمت کشت های مقیاس پذیر و سطح بالا درآورند تا غربالگری های دارویی ضد مالاریایی موثر و سریعی داشته باشند. تولید این سلول ها در آزمایشگاه می تواند درب ها را به روی مطالعاتی که به اثرپذیری ژنتیکی میزبان روی کارایی داروهای ضد مالاریایی می پردازند، باز کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه