تاریخ انتشار: یکشنبه 17 اسفند 1393
تولید نورون های هیپوتالاموسی که به هدف قرار دادن برخی بیماری ها کمک می کنند

  تولید نورون های هیپوتالاموسی که به هدف قرار دادن برخی بیماری ها کمک می کنند

محققین در انستیتو سلول های بنیادی هاروارد دو روش را طراحی کرده اند که با استفاده از سلول های بنیادی نوعی از نورون ها را تولید می کنند که به تنظیم عملکردهای رفتار و فیزیولوژیک پایه در بدن انسان مانند چاقی و فشار خون، خواب، رفتار و برخی اختلالات اجتماعی کمک می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این مطالعه برای اولین بار نورون های هیپوتالامیک زنده ای را در اختیار محققین قرار می دهد که از آن ها برای کشف های دارویی و مطالعات پیوند سلول به منظور درمان  برای شرایط وابسته به استرس، تولید مثل، بلوغ، عملکرد ایمنی استفاده کنند. زیرا این نورون ها اغلب در بیماری های مربوط به این رفتارها دخیل هستند. هیپوتالاموس ساختاری قدیمی در مغز است و بسیار محافظت شده است زیر عملکردهای پایه ای را انجام می دهد. اما از آن جایی که محققین نمی توانند سلول های هیپوتالاموسی زنده را مشاهده کنند بنابراین در مطالعاتشات با محدودیت مواجه هستند. آن ها در این مطالعه از دو روش تولید نورون استفاده کردند: تمایز هدایت شده وخودآرایی (self patterning).

در روش خود آرایی محققین 5000 سلول بنیادی را در دیش قرار داد و یک محیط مساعد را برای بقای آن ها فراهم کرده و آن ها را تنها گذاشتند. ظرف یک روز، سلول های تجمع پیدا کرده و با یکدیگر ارتباط برقرار کردند با این طرح که هر سلول های بنیادی به یک پیش ساز عصبی تمایز خواهد یافت. سلول های بعد از تجمع در نهایت ساختاری را بوجود آوردند که بسیار شبیه هیپوتالاموس بود. تفاوت این روش با تمایز هدایت شده این است که در آن روش، محققین سلول های بنیادی را به بسیار قوی و شدید به سمتی که می خواهند هل می دهند و آن ها را به سمت سرنوشتی خاص هدایت می کنند. در این روش از ریزمولکول های یا سایر فاکتورها استفاده می شود. واقعا تا پیش از این مشاهده این سلول ها مقدور نبود و اینک محققین این فرصت را در اختیار دیگران قرار داده اند. تا کنون سلول های زیادی از موش های تولید شده که شبیه نورون های هیپوتالاموسی بوده است اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این سلول ها مشابه مورد انسانی باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه