تاریخ انتشار: چهارشنبه 20 اسفند 1393
مسیر تنظیم ژنی به عنوان هدفی برای درمان سرطان مغزی مهاجم در کودکان

  مسیر تنظیم ژنی به عنوان هدفی برای درمان سرطان مغزی مهاجم در کودکان

محققین در دانشگاه جان هاپکینز با کار کردن روی سلول های مشتق از کودکانی با فرمی از سرطان نادر اما تهاجمی مغز، مسیر ژنتیکی را شناسایی کرده اند که به عنوان یک تنظیم کننده اصلی هزاران ژن، در رشد آن ها و مقاومت آن ها به داروهای ضد سرطانی دخیل است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، آزمایش های آن ها با سلول هایی از بیمارانی با تومور غیر معمولی رابدوئید/تراتوئید نشان داد که داروی ضد سرطانی selumetinib می تواند بخشی از مسیر مولکولی تنظیم شونده با یکی از این فاکتورها را تنظیم کند.

تومور رابدوئید/تراتوئید کودکان شش و شش سال به پایین را مورد حمله قرار می دهد و نرخ بقای آن ها حتی با جراحی های تهاجمی، شیمی درمانی و رادیوتراپی تنها 50% است. البته این تومور تنها یک درصد از 4500 مورد تومور مغزی کودکان در آمریکا را شامل می شود. اما آن چه این مطالعه ارائه می دهد راه های جدیدی است که ما می توانیم تومور رابدوئید/تراتوئید را با داروهای آزمایشگاهی که در بیماران کودک تست شده درمان کنیم. مطالعات روی مگس سرکه نشان می دهد که ژنی به نام LIN28 می تواند در تنظیم سایر ژن های دخیل در تکوین تومورهای مغزی دخیل باشد. به ویژه، پروتئین LIN28 به تنظیم هزاران مولکول RNA در سلول های بینیادی طبیعی کمک می کند و به آن ها توانایی رشد، تکثیر و مقاومت به آسیب را می دهد. این فاکتورها به سلول های بنیادی ویژگی هایی با مشخصات سلول های سرطانی مانند مقاومت به شرایط بد محیطی می دهد. این موجب می شود این سلول ها در برابر شیمی درمانی و رادیوتراپی مقاومت نشان دهند. هم چنین این پروتئین ها موجب می شوند سلول های بنیادی به سراسر بدن مهاجرت کنند که مزیتی است که سلول های سرطانی از آن برای متاستاز استفاده می کنند.  محققین لاین های سلولی مشتق از بیمارانی با تومور رابدوئید/تراتوئید و هم چنین خود تومورها را ارزیابی کردند. آن ها دریافتند که در دو عضو از خانواده LIN28، ژن ها به میزان زیادی در 78 درصد نمونه ها بیان می شوند و هدف قرار دادن بیان این ژن می تواند رشد تومور و تکثیر آن را متوقف کند و موجب شروع مرگ سلولی شود. آن ها توانسته اند با این روش طول عمر موش ها را از 48 روز به 115 روز برسانند. با استفاده از selumetinib در مورد لاین های سلولی، محققین  تکثیر سلول های تومور رابدوئید/تراتوئید را به نصف کاهش دادند و نرخ مرگ سلولی نیز 4 برابر شد. به نظر می رسد که این دارو مسیر مولکولی کلیدی کنترل شونده با LIN28  را مختل می کند. به نظر می رسد با این مطالعه، محققین پاشنه آشیل یا نقطه ضعفی را برای این سرطان بسیار تهاجمی یافته اند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه