تاریخ انتشار: چهارشنبه 20 اسفند 1393
یک پروتئین مربوط به سرطان به کنترل سرنوشت سلول های بنیادی روده کمک می کند

  یک پروتئین مربوط به سرطان به کنترل سرنوشت سلول های بنیادی روده کمک می کند

تیمی بین المللی از محققین نشان داده اند که یک پروتئین تنظیمی در کنترل چگونگی پراکنش سرطان دخیل است و هم چنین روی سرنوشت سلول های بنیادی روده موش اثر می گذارد. نتایج نشان می دهد که پروتئین Snai1 نقش مهمی را در تعیین سرنوشت سلول های بنیادی روده و عملکردهای مختلفی که این سلول های می توانند داشته باشند، بازی می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، نتایج نشان می دهد که Snai1 یک تنظیم کننده کلیدی سلول های استوانه ای ایجاد کننده کریپت های روده ای است که نوعی سلول های بنیادی هستند که در درون روی ها یا کریپت هایی که در پایه بسیاری از ویلی های روده وجود دارند یافت می شوند. پروتئین Snai1 نقش های مهمی در تنظیم چگونگی بقای این سلول ها در روده و راهی که آن ها به منظور تکثیر پیش می گیرند و تعیین سرنوشت نهایی آن ها بازی می کند. به خوبی مشخص شده است که برخی اوقات پروتئین های Snai1 مختلف  تنظیم کننده های حیاتی مسیری هستند که به موجب آن سلول های اپی تلیالی در روده به سلول های بنیادی مهاجم و مهاجرت کننده تبدیل می شوند که به پراکنش و متاستاز سرطان کمک می کند. با این حال، تنظیم روز به روز این پروتئین ها به خوبی مشخص نیست. تکثیر سلول های بنیادی روده زمانی که فعالیت پروتئین Snai1 در لایه اپی تلیالی کاهش می یابد مختل می شود و تعداد سلول بنیادی استوانه ای کمتری در پایه کریپت ها تولید می شود. در عوض تمایز سلول های بنیادی اپی تلیالی به سمت نقش های ترشحی(سلول های پنت) شیفت می کند. هم چنین کمبود پروتئین Snai1 تولید اپی تلیوم روده ای را به دنبال آسیب ناشی از پرتودرمانی مختل می کند.

پروتئین Snai1 شبیه یک سوئیچ اصلی عمل می کند که به دقت سرنوشتت سلول های بنیادی را در کریپت های روده تنظیم می کند. زمانی که این پروتئین به درستی عمل می کند، تمایز و تکوین تنظیم شده سلول های بنیادی را به دقت هماهنگ می سازد و آن ها را به سلول های مورد نیاز بدن تبدیل می کند و در صورت به بیراهه رفتن آن ها را تبدیل به سلول های مهاجمی می کند که به سایر بافت ها متاستاز می کنند.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه