تاریخ انتشار: پنجشنبه 21 اسفند 1393
اطلاعات جدید در مورد تکوین چشم و نقش سلول های بنیادی در این فرایند

  اطلاعات جدید در مورد تکوین چشم و نقش سلول های بنیادی در این فرایند

در یک آنالیز in vivo در مورد تکوین چشم، محققین در دانشگاه های هایدلبرگ و فرایبورگ دیدگاه های پایه ای جدیدی را در مورد ایجاد کلوبومای چشم(coloboma) به دست آورده اند که موجب شده است آن ها در مورد دیدگاه های موجود در مورد تکوین این اندام حسی(چشم) در مهره داران تجدید نظر کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این محققین از میکروسکوپ4D در in vivo استفاده کردند تا نشان دهند که جریان بافتی هدایت شده ای در تغییر شکل وزیکول بینایی به جام بینایی طی تکوین چشم وجود دارد. این برای درک بهتر ایجاد کلوبوما( سندرم چشم گربه) حیاتی است و نشان می دهد که تکوین چشم در مهره داران به ویژه انسان با آن چه 70 سال پیش تصور می شد کاملا متفاوت است. در این مطالعه جدید آن ها ژنتیک مدرن را با تصویربرداری time-laps ترکیب کردند که این امر به آن ها اجازه ثبت دینامیک مورفوژنز اندامی را داد. آن ها به سه کشف مهم رسیدند. آن ها می گویند که ما اینک می دانیم که یک اندام از طریق یک جریان شکل می گیرد و به صورت مرحله به مرحله نیست و اگر این جریان متوقف شود، کلوبوما ایجاد می شود. هم چنین آن ها منبع سلول های بنیادی در چشم را هم کشف کردند که در نوع خود برای مطالعات سلول های بنیادی بسیار مهم است. چشم یک فرارشد خارجی از مغز است که از یک وزیکول کیسه مانند جنینی ایجاد می شود که به جام بینایی تغییر شکل می دهد و با شبکیه درونی احاطه می شود و از بیرون با اپی تلیوم رنگدانه دار احاطه می شود. مشکلات عمده مربوط به این مرحله است که جام بینایی بسته نمی شود و منجر به کلوبوما می شود که یکی از شایع ترین دلایل نابینایی های مادرزادی است. در این مطالعه محققین دریافته اند که تکوین چشم جریانی دینامیک است و استاتیک نیست، بدین معنی که پیش از این تصور می شد که جام بینایی از دو لایه وزیکول بینایی بوجود می آید که یک لایه به شبکیه تبدیل می شود و لایه دیگر اپی تلیوم دانه دار را به وجود می آورد. اما این مطالعه با روش های مذکور نشان داد که جام بینایی از یک جریان دینامیک سلول های جلوگیری کننده عدسی به درون سلول های جام بینایی بوجود می آیند. علاوه براین، فاکتورهای رشد هم که این جریان بافتی را کنترل می کنند برای تکوین چشم ضروری هستند. مسیر سیگنالینگ BMP هم در این میان موجب تبدیل وزیکول به جام می شود. یافته دیگر این مطالعه ارتباط بسیار نزدیک مورفوژنز و تمایز بود. پیش از این محققین می دانستند که سلول های پیش ساز در مرکز جام بینایی شروع به تمایز به سلول های عصبی شبکیه می کنند و به طور پیوسته به اطراف نفوذ می کنند. اطلاعات جدید دیدگاه های کاملا جدیدی را ارائه می دهد. سلول هایی که در ابتدا تمایز می یابند، در ابتدای تکوین، در بخش داخلی جام بینایی قرار دارند. سلول هایی که بعدا تمایز می یابند به درون جام بینایی جریان نمی یابند تا مراحل دیرتر تکوین که ان ها در معرض سیگنال های تمایزی قرار می گیرند. در نتیجه جایگاه شان، این سلول ها در معرض سیگنال ها در فاز اولیه قرار نمی گیرند. این امر بویژه در سلول های بنیادی مدل ماهی صدق می کند. در نگاه اول این ممکن است در مورد انسان بسیار جالب نباشد  زیرا در چشم آن ها مدت زمان زیادی سلول بنیادی وجود ندارد. اما این اطلاعات برای مطالعات سلول های بنیادی بسیار مهم است. محققین می گویند: این مطالعه و نتایج آن از نظر زیست پزشکی بسیار مهم است زیرا منشا کلوبوما را مشخص می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
یکشنبه, 03 بهمن,1400

Fateme

خیلی ممنونم ، منم مادرزادی چشم سمت راستم این مشکلو داره و تازه اسم بیماریشو فهمیدم ولی انحنای مردمکم با این عکس یه فرق های ریزی داره و البته چشم من تیرس خداروشکر و حتی برادرم متوجه نشده
و تا وقتی خودم نگم کسی نمیفهمه
خوشبختانه این چشمم بهتر هم میبینه و بعد بیست سال به چشم پزشکی نرفتم و نیاز نبوده

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه