تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 10 مرداد 1391
دانشمندان تغییرات ژنی مرتبط با ملانوم را کشف کردند

  دانشمندان تغییرات ژنی مرتبط با ملانوم را کشف کردند

جهش ژنی جدیدی مرتبط با توسعه ملانوم توسط دانشمندان درمطالعه ای که به گفته آنها بزرگترین مطالعه تعیین توالی DNA این بیماری مرگبار در تاریخ است، شناسایی شد.
 

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، ملانوم عامل قریب به اتفاق مرگ و میرهای ناشی از سرطان پوست است. علت اصلی ملانوم مواجهه زیاد با اشعه ماورای بنفش (UV) پرتو خورشید است.
تیم تحقیقاتی مرکز سرطان دانشگاه ییل از فن آوری تعیین توالی DNA  برای تجزیه و تحلیل 147 مورد منشاء ملانوما در جاهایی از بدن که درمعرض نور آفتاب قرار دارد وجاهایی که ازنور آفتاب محافظت می شود، استفاده کردند. آنها دریافتند که درملانومای درمعرض نور آفتاب تعداد زیادی از جهش های ناشی از UV ایجاد می شود، اما بسیاری از این جهش ها گذرا بوده و نقشی درعملکرد ملانوم ندارند.
Michael Krauthammer استادیار پاتولوژی و نویسنده رهبر این مطالعه گفت: "ما یک مدل ریاضی برای مرتب کردن تغییرات DNA مربوط به بیش از 25 هزار جهش ابداع کردیم.
این محققان جهشی را در ژن RAC1 شناسایی کردند که رشد و حرکت را درسلول های رنگدانه دار طبیعی پوست که ملانوم از آن آغاز می شود، تسریع می کند . این جهش احتمالا در مراحل اولیه توسعه ملانوم رخ می دهد و باعث رشد سلول های سرطانی و گسترش آنها به جایگاههای دیگر بدن می شود.
جهش RAC1 در حدود 9 درصد از ملانومای پوستی در معرض نور آفتاب یافت می شود. این سومین جهش شایع پس ازجهش های از قبل شناسایی شده BRAF و NRAS می باشد. محققان می گویند:  از آنجا که جهش RAC1 بسیار متداول است، می تواند برای توسعه درمان هایی که آن را هدف قرار می دهند ارزشمند باشد.
آنها همچنین جهش هایی را شناسایی کردند که سبب غیر فعال کردن پروتئین های سرکوب کننده تومورها می شود.
این مطالعه در مجله Nature Genetics منتشر شده است.
پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه