تاریخ انتشار: شنبه 21 مرداد 1391
هورمون مگس میوه روشن کننده تحقیقات درمان دیابت و داروی کاهش وزن درانسان

دستکاری گروهی از سلولهای تولید کننده هورمون درمغز می تواند سطح قند خون را در بدن کنترل کند.

به گزارش بنیان به نقل از medical xpress ، این کشف پتانسیل چشمگیری برای تحقیقات داروی کاهش وزن و درمان بیماری دیابت دارد.
در مقاله منتشر شده در مجله Genetics ، نورولوژیست های دانشگاه ویک فارست گزارش کردند که چگونه مگس سرکه دروزوفیلا درمواجه با کاهش رژیم غذایی واکنش نشان می دهد.
کاهش رژیم غذایی و یا گرسنگی به طورمعمول منجر به بیش فعالی درمگس میوه می شود، مگس گرسنه دراطراف میوه پرواز کرده و به دنبال مواد غذایی بیشتر می گردد که علت آن تحریک ترشح هورمون adipokinetic توسط یک آنزیم به نام کیناز فعال کننده AMP است، که معادل عملکردی گلوکاگون می باشد. این هورمون بر ضد انسولین عمل کرده و سبب افزایش قند و مصرف مواد غذایی برای تامین نیاز به سوخت بدن برای این بیش فعالی می شود. بدن تا زمانی که غذا پیدا کند از ذخایر انرژی خود استفاده می کند.
اما زمانی که Erik Johnson ، دانشیار زیست شناسی دانشگاه ویک فارست و تیم تحقیقاتی او کیناز فعال کننده AMP را خاموش کردند، سلول ها افزایش قند را کاهش داده و پاسخ بیش فعالی تقریبا به طور کامل، حتی در صورت گرسنگی متوقف شد.
Johnson ، محقق اصلی این مطالعه گفت: از آنجا که مگس های میوه ها و انسان ها در30 درصد از ژن ها مشابه هستند و مغز ما اساسا به شیوه مشابهی مداربندی شده است، این کشف می تواند اطلاعات مفیدی در اختیارتحقیقات متابولیک به طور کلی و تحقیقات دیابت به طور خاص قرار دهد.اساس آرایش بیوشیمیایی و بیوفیزیکی یکسان است و تفاوت در پیچیدگی هایی است که در تعداد سلول ها وجود دارد. تعداد نورون ها درمگس میوه حدود 100،000 نورون در مقابل حدود 11 میلیارد نورون موجود در انسان است.
نتیجه این تحقیقات درپیشرفت های پزشکی ممکن است شامل موارد زیر باشد:
تحقیقات دیابت: هورمون Adipokinetic در حشرات معادل هورمون گلوکاگون موجود در پانکراس انسان است. گلوکاگون سطح قند خون را افزایش وانسولین آن را کاهش می دهد. با این حال مطالعه سیستم های گلوکاگون دشوار است زیرا سلول های پانکراس به سختی ازهم جدا می شوند. مطالعه این سیستم مشابه درمگس میوه می تواند راه را برای بررسی دارویی که سلول های آزاد کننده گلوکان افزاینده قند خون را هدف قرار داده و درنتیجه سبب کاهش نیاز به انسولین در بیماران دیابتی می شود، هموار کند.
داروهای کاهنده وزن : یک داروی ورزش دهنده همه کینازهای فعال کننده AMP دربدن را روشن کرده و بدن را فریب داده بطوریکه فکر می کند در حال ورزش کردن است. جانسون گفت: "ورزش کیناز فعال کننده AMP را تحریک می کند، بنابراین دستکاری این مولکول ممکن است به استفاده از مزایای ورزش و بدون  انجام ورزش منجر شود.