تاریخ انتشار: چهارشنبه 01 شهریور 1391
تبديل سلول‌هاي خون به حسگرهاي شيميايي
دستاورد دانشمندان براي كنترل دائمي خون بيماران:

  تبديل سلول‌هاي خون به حسگرهاي شيميايي

محققان دانشگاه ميسوري- كلمبيا موفق به تبديل گلبول‌هاي قرمز به حسگرهاي شيميايي شدند كه مي‌تواند ضمن بازگشت به سيستم گردش خون، براي بررسي وضعيت لحظه‌اي خون در بدن بيمار مورد استفاده قرار گيرد.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، بسياري از بيماران مانند افراد مبتلا به ديابت بايد بصورت مستمر و در يك روش تهاجمي، سطح گلوگز را از طريق دستگاه اندازه گيري سطح قند خون مورد بررسي قرار دهند.

همزمان با برگزاري نشست انجمن شيمي آمريكا در شهر فيلادلفيا، دستاورد جديد محققان شيمي دانشگاه ميسوري در توليد حسگرهاي شيميايي از سلول هاي خون معرفي شد كه مي تواند در آينده در يك روش غير تهاجمي و طولاني براي بررسي خون مورد استفاده قرار بگيرد.

به گفته «شيائول شائو» سرپرست تيم تحقيقاتي، نور نزديك به مادون قرمز مي‌تواند از طريق پوست وارد بدن شود و بر مولكول هاي فلورسنت در حال گردش در خون تأثير بگذارد.

رنگ فلورسنت توسط دستگاه هاي خارجي قابل شناسايي هستند و اگر فلورسنت مولكول در پاسخ به شرايط شيميايي تغيير پيدا كند، اين تغيير براحتي قابل تشخيص است و در اصل يك حسگر شيميايي در بدن ايجاد مي شود.

اما رنگ فلورسنت سمي است و زمان طولاني در بدن باقي نمي ماند و به سرعت فيلتر مي شود؛ براي حل اين مشكل حسگرهاي شيميايي درون محفظه هاي گلبول هاي قرمز خون قرار مي گيرند و در اين صورت از دوام بيشتري در بدن برخوردار بوده و از پاسخ سيستم ايمني در امان مي مانند.

اين فرضيه وجود دارد كه اين سلول - حسگرها قادر به بازگشت به جريان گردش خون بيمار بوده و مي توانند جايگزين طيف وسيعي از نمونه گيري هاي تهاجمي خون شوند.

به گزارش ایسنا، محققان دانشگاه ميسوري به تازگي مجوز آزمايش عملكرد حسگرهاي شيميايي بر روي موش هاي صحرايي را دريافت كرده اند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه