تاریخ انتشار: یکشنبه 05 شهریور 1391
سلول های شبه بنیادی به درمان گلیوبلاستوما کمک می کنند

  سلول های شبه بنیادی به درمان گلیوبلاستوما کمک می کنند

تحقیقات جدید نشان می دهد که به نظر می رسد مجموعه ای از سلول های چند شکل  گلیوبلاستوما (GBM) منبع عود سرطان مغز پس از تجویز دارو درمانی استاندارد می باشد.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از haymarket.com ، گلیوبلاستوما GBM شایع ترین توموربدخیم مغزی با میزان بقای متوسط حدود 1 سال می باشد. همانطور که دکتر Luis F. Parada رئیس زیست شناسی تکوین دانشگاه تگزاس (UT) و همکارانش درگزارشی که اخیرا توسط مجله Nature منتشر شده  اشاره کردند این پیش آگهی ضعیف به علت مقاومت به درمان و عود به دنبال عمل جراحی برداشتن توموراست.
در حال حاضر، گروه Parada زیر مجموعه ای از سلول های گلیوما که منبع جدید سلول های توموری پس از درمان با تموزولومید (TMZ)، داروی استاندارد مهار رشد GBM می باشد را شناسایی کرده اند. مدل موشی مهندسی شده ژنتیکی نشان داده است که این سلول ها رشد آهسته تری نسبت به سایر سلولهای توموری داشته و یا تا زمانی که مورد نیاز است درحالت استراحت باقی می مانند. این سلولهای توموری در حال استراحت مانند سلولهای بنیادی رفتار می کنند و با تولید جمعیت های گذرا از سلول های بسیار تکثیرپذیر، قادر به تحریک عود سرطان پس از درمان با TMZ هستند.
Parada در بیانیه صادر شده توسط مرکز پزشکی UT اشاره کرد: درمانهای کنونی، سلول های توموری به سرعت در حال رشد را هدف قرار می دهد اما مسئول رشد تومورهای جدید نیست. این اولین مورد شناسایی سلول های شبه بنیادی سرطانی در تومورهای خود تشکیل دربدن یک پستاندار است.
هنگامی که TMZ تکثیرسلول های توموری در موش ها را متوقف کرد، محققان رشد مجدد سلول توموری را مشاهده کردند، اما ترکیبی از ganciclovir و TMZ مانع توسعه مجدد تومورشد.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه