تاریخ انتشار: چهارشنبه 18 آبان 1390
دستگاه «الكتروفورز مويين» در كشور طراحي و ساخته شد

  دستگاه «الكتروفورز مويين» در كشور طراحي و ساخته شد

محققان يك شركت دانش بنيان موفق به طراحي و ساخت دستگاه الكتروفورز مويين با قابليت استفاده در آناليز مواد غذايي، دارويي، بيولوژيكي و تحليل آلودگي‌هاي محيط زيست شدند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان، دكتر رضا فريدي، سرپرست تيم طراحي دستگاه الكتروفورز مويين (capillary Electrophoresis) و مديرعامل شركت سازنده با بيان اينكه با توجه به اهميت روز افزون شناسايي تركيبات نانومتري، تكنيك‌هاي متنوعي به خدمت شناسايي‌ها و جداسازي‌هاي اين ساختارها در مي‌آيند، افزود: در بين انواع تكنيك‌هاي كروماتوگرافي، الكتروفورز موئينه جايگاه منحصر به فردي دارد و يك روش موثر براي شناسايي و تشخيص مواد و تركيبات است.

 

وي ادامه داد: در واقع اجزاي تشكيل دهنده تركيبات و مواد در يك لوله موئين كه از يک بافر پر شده است با اعمال يك ولتاژ بالا در حدود پنج تا30 كيلو ولت حركت مي‌كنند. سرعت حرکت اين اجزا با توجه به اندازه، بار سطح يا شكل ‌(مورفولوژي) متفاوت خواهد بود و بنابراين در زمان‌هاي مختلف از جلوي يک آشکارساز نوري عبور خواهند کرد که در نتيجه سيگنال هاي دريافتي توسط دستگاه بر اساس زمان شروع آناليز مشخصه اجراي تشکيل دهنده خواهد بود.

 

به گزارش ایسنا، فريدي با اشاره به اينكه الكتروفورز موئين (CE)، يك روش جداسازي به سرعت در حال گسترش در تجزيه مواد شيميايي، بيولوژيكي، ويروس‌ها، داروها، DNA افراد در هويت شناسي، هر نوع عامل (اعم از بيماري، پروتئين، ويروس و غيره) در نمونه هاي خوني يا سلولي و بسياري از تركيبات مختلف است، تصريح كرد: جداسازي در اين دستگاه بر اساس تفاوت در سرعت‌هايي است كه در آنها يون‌هاي آناليت تحت تاثير يك ميدان الكتريكي مهاجرت مي‌كنند. اين تكنيك كه بر پايه رفتار حركت يا موبيليتي الكتروفورتيك ذرات در داخل لوله موئينه با قطر داخلي تقريبي زير 100 ميكرون بين دو الكترود با اعمال ولتاژهاي بالا پايه‌گذاري شده است، مي‌تواند در شناسايي اين ساختار كمك موثري كند چرا كه رفتار الكتروفورتيك ذرات در بين اين دو الكترود وابسته به اندازه، مورفولوژي و شيمي سطح ذرات است؛ بنابراين با تغيير در هر كدام از اين خصوصيات ذره رفتار منحصر به فردي از نظر الكتروفورتيكي و موبيليتي از خود بروز خواهد داد.

 

وي خاطرنشان كرد: به عبارت ساده‌تر هر ذره با مشخصات خاص در اندازه، مورفولوژي و شيمي سطح با يك سرعت از ميان لوله موئينه كه از دو انتها به دو الكترود با اختلاف پتانسيل در حدود 5 تا 30 كيلو ولت وصل شده است، عبور خواهد كرد و يك آشکار ساز UV-Vis در انتهاي مسير مدت زمان حركت نانوذره، يون، مولکول، ماکرومولکول و يا ميکروارگانيسم‌هايي مانند ويروس در لوله موئينه را به صورت جذب نور به عنوان مشخصه آن ماده ثبت خواهد كرد.

 

به گفته وي الكتروفورز موئين يك تكنيك قدرتمند با محدوده وسيعي از كاربردها از جمله آناليز پروتئين‌ها و پپتيدها، توالي سنجي DNA و تركيبات با كربن نامتقارن، داروها، يون‌هاي معدني و بررسي خصوصيات و اندازه نانو مواد است.

 

عضو هيات علمي دانشکده فناوري‌هاي نوين پزشکي دانشگاه علوم پزشکي تهران خاطر نشان كرد: در اين سيستم كه محدوده وسيع و متنوعي از صنايع مانند آناليز مواد غذايي، دارويي، بيولوژيكي، تجزيه و تحليل آلودگي‌هاي محيط زيست و مشخصه يابي نانو مواد را نيز پوشش مي‌دهد، تمامي پارامترها مانند زمان تزريق، زمان عملكرد، ميزان ولتاژ نمونه و ولتاژ اعمالي براي هر نمونه، توسط محقق قابل كنترل است. همچنين اين روش کمک بسياري بزرگي در کنترل کيفي صنايع مرتبط خواهد بود.

 

وي ادامه داد: اين دستگاه داراي دتكتور ناحيه مرئي – فرابنفش با نوفه پايين و يك منبع تامين اختلاف پتانسيل قابل تعويض است است و تزريق به وسيله هر دو روش ميدان الكتريكي و هيدرواستاتيكي خودكار در آن صورت مي گيرد.

 

فريدي با بيان اينكه شركتهايي در آمريكا، روسيه، آلمان، چين و ژاپن ارائه دهنده اين دستگاه هستند، خاطرنشان كرد: قيمت دستگاه‌هاي آ‌مريكايي در حدود 100 هزار دلار است و دستگاه ساخت اين شركت دانش بنيان كه در عمده قسمت‌ها بر پايه فناوري بومي بوده و وابستگي خاصي در ساخت دستگاه وجود ندارد به طور متوسط يك سوم نمونه‌هاي مشابه خارجي قيمت دارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه