تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 15 اردیبهشت 1394
ایران جزو 10 کشور بهره‌مند از دانش سلول‌‎های بنیادی/50 هزار نمونه در بانک خون بندناف ذخیره‎سازی شد
مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان:

  ایران جزو 10 کشور بهره‌مند از دانش سلول‌‎های بنیادی/50 هزار نمونه در بانک خون بندناف ذخیره‎سازی شد

مدیرعامل شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان گفت: ایران جزو 10 کشور جهان در بهره‌مندی از دانش سلول‌‎های بنیادی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه چهارمحال و بختیاری، مرتضی ضرابی 15 اردیبهشت‌ماه در سفر به شهرکرد به منظور افتتاح نمایندگی بانک خون بندناف رویان جهاددانشگاهی در این استان، در دیدار با استاندار چهارمحال و بختیاری اظهارکرد: دانش سلول‌های بنیادی به عنوان یک دانش نوین و تحولی در نظام سلامت مطرح است که از سال 81 در کشور تولید شد و بعد از تایید رهبر انقلاب مورد استفاده قرار گرفت.

وی با بیان اینکه فقط 10 کشور جهان از این دانش بهره‌مند هستند، افزود: ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خدمتی است که نقش موثری در سلامت مردم جامعه دارد.

ضرابی با اشاره به راه‌اندازی نمایندگی بانک خون بندناف رویان در 22 استان کشور، گفت: این اقدام کمکی به پوشش ژنتیکی کشور از لحاظ قومیت‌های مختلف است.

وی با اشاره به نقش موثر درمانی سلول‌های بنیادی، تصریح کرد: در استان‌هایی که بانک خون راه‌اندازی شده است این سلول‌ها به راحتی در اختیار مراکز پیوند قرار می‎گیرند و به درمان بیماران بدخیم کمک می‎کنند.

به گفته وی، پیدا کردن اهدا کننده عضو برای افراد بیمار سه تا چهارماه به طول می‎انجامد این در حالی است که با کمک بانک خون بندناف این اقدام در عرض چند دقیقه انجام خواهد شد که این مهم موجب شده است بانک خون بندناف فعالیت جدی خود را به صورت بانک خصوصی و عمومی برای خدمت به جامعه دنبال کند.

ضرابی راه‌اندازی بانک خون بندناف در چهارمحال و بختیاری را نیز ذخیره سلولی مناسب برای این استان دانست و افزود: این اقدام موجب ذخیره سلول‌های بنیادی قومیت‌های مختلف این استان می‎شود به طوری که اگر فردی در این استان به بیماری بدخیم مبتلا شد نمونه کمیاب از خود استان تامین خواهد شد.

وی با اشاره به مراجعه مردم چهارمحال و بختیاری به دفاتر نمایندگی بانک خون تهران و اصفهان قبل از راه‎اندازی این مرکز، افتتاح این مرکز را خدمتی به مردم این استان دانست.

ضرابی با بیان اینکه تاکنون 50 هزار نمونه در بانک خون بندناف کشور ذخیره‎سازی شده است، این سلول‎ها را در درمان بیماری‌هایی که منشا خونی دارند همانند «تالاسمی»، «نقص سیستم ایمنی»، «سرطان خون» موثر دانست.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته پنج نمونه از سلول‎های بنیادی ذخیره شده برای پیوند به بیماران و امسال نیز سه نمونه دیگر برای درمان بیماران «فلج مغزی» استفاده شد.

به گفته وی، سلول‌های بنیادی در درمان بیمارن فلج مغزی که در سنین زیر پنج سال قرار دارند بسیار موثر واقع شده است.

به گزارش ایسنا، در این دیدار تیم تخصصی شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان، رییس و معاونان جهاددانشگاهی نیز حضور داشتند.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه