تاریخ انتشار: جمعه 20 آبان 1390
سلول های بنیادی می توانند با بیماری های ژنتیکی مبارزه کنند

  سلول های بنیادی می توانند با بیماری های ژنتیکی مبارزه کنند

استفاده از تکنولوژی ژنتیکی برای حذف دقیق جهش های ژنتیکی گام مهمی در جهت توسعه خصوصی سازی سلول های بنیادی است که ممکن است برای درمان بیماری های انسان مناسب باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از  BBC News ، تحقیقات برای اولین بار تکنولوژی سلول های بنیادی و ژن درمانی دقیق را با هم ترکیب کرده است.

تحقیقات جدید این دو رشته را با هم یکی کرده است به این معنی که بیماران مبتلا به یک بیماری ژنتیکی روزی خواهند توانست با سلول های خودشان درمان شوند.

دراین مطالعه محققان از سلول های افراد مبتلا به یک بیماری ژنتیکی کبد برای تولید یک نوع از سلول های بنیادی به نام سلول های بنیادی پرتوان القایی (iPSC) که توانایی تبدیل به انواع دیگر سلول ها از جمله سلول های کبدی را دارند، استفاده کردند.

این سلول های بنیادی برای درمان بیماری مناسب نبودند، زیرا آنها هنوز حامل جهش های ژنتیکی بودند که باعث ایجاد بیماری شده بود.

بنابراین، محققان با استفاده ازتکنولوژی ژنتیکی  ژنوم را هدف قرار داده و توالی ژنتیکی حامل جهش را حذف و با توالی عملکردی جایگزین کردند. سلول های بنیادی حاصل به سلول های کبدی رشد داده شده و درهر دو مدل آزمایشگاهی و حیوانی آزمایش شدند. نتایج این بررسی نشان داد که آنها مانند سلول های کبدی سالم رفتار می کنند.

این نتایج همچنین راه های غلبه بر برخی از موانع را که در گذشته تحقیقات سلول های بنیادی با آن مواجه بود نشان می دهد.

این تکنولوژی جدید وپیچیده درمراحل اولیه توسعه است، با این حال  تحقیقات قابل توجه بیشتری قبل از استفاده در مطالعات بالینی در انسان مورد نیاز است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
شنبه, 22 آذر,1393

نیما

باسلام ،درجواب سوالم که پرسیدم که آیا درمان فرزندم که به بیماری گلوتاریک اسید اوریا نوع 1مبتلاست باسلولهای بنیادین امکان پذیر است فرمودید :درمان بیماریهای متابولیک از آنجا که منشاء ژنتیکی دارند ازطریق سلولهای بنیادین امکان پذیر نیست <br />سوال1:منظور شما اینست که اصلا امکان پذیر نیست یا درحال حاضر وعلم امروزه امکان پذیر نیست <br />سوال 2:باتوجه به اخبار بنیان مورخه 20آبان 1390مبنی بر اینکه ،سلولهای بنیادین می توانند بابیماریهای ژنتیکی مبارزه کنند این موضوع ميتواند شامل حال فرزند من شود "ممنون ازلطف ومحبت شما خیردنیا وآخرت ببینید

شنبه, 30 فروردین,1393

لیلا عرب

نیما عزیز <br />با سلام <br />متاسفانه در مان بیماری های متابولیک از آنجا که منشا ژنتیکی دارد با سلول های بنیادی امکان پذیر نیست.

جمعه, 29 فروردین,1393

نيما احمدي

باعرض سلام وادب وتشكر اززحمات بي دريغ شما حقيقتا اميد من بعد از خدا براي درمان فرزندم كه به بيماري متابوليكي گلوتاريك اسيد اوريا نوع يك مبتالست به درمان با سلولهاي بنيادي ميباشد به اميدآن روز

پنجشنبه, 26 آبان,1390

فرزانه

با سلام
ايا با استفاده از سلولهاي بنيادي مي توام اس ام اي را بهبود بخشيد؟

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه