تاریخ انتشار: چهارشنبه 08 شهریور 1391
افراد با وزن طبیعی اما با چربی شکم در خطر بالاتر مرگ قرار دارند

  افراد با وزن طبیعی اما با چربی شکم در خطر بالاتر مرگ قرار دارند

با توجه به تحقیقات کلینیک مایو که در کنگره قلب و عروق اروپا درمونیخ ارائه شده است، افرادی که دارای وزن طبیعی ، اما تجمع چربی در شکم خود هستند احتمال خطر مرگ بیشتری نسبت به افراد چاق دارند.

امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress،  آنالیزها نشان داده است که افراد مورد مطالعه با شاخص توده بدن نرمال ، اما چاقی مرکزی دور کمرو دور باسن ، دارای خطر بالاتری برای مرگ ناشی از حوادث قلبی عروقی و موارد دیگر هستند.
دکتر Francisco Lopez-Jimenez متخصص قلب و عروق در کلینیک مایو و نویسنده ارشد این مطالعه می گوید: ما از تحقیقات قبلی می دانستیم که چاقی مرکزی بد است، اما آنچه که در این تحقیق، جدید است این است که توزیع چربی حتی در افراد با وزن طبیعی نیزبسیار مهم است. این گروه دارای بالاترین میزان مرگ و میر هستند حتی بیشتر ازافرادی که براساس شاخص توده بدن چاق در نظر گرفته می شوند و از دیدگاه بهداشت عمومی، این یافته قابل توجه است.
این مطالعه شامل 12،785 نفر افراد 18 ساله و بالاتر از یک نمونه از جمعیت آمریکا بود. اندازه گیری های ثبت شده بدنی از جمله قد، وزن، دور کمر و دور باسن، و همچنین وضعیت اجتماعی و اقتصادی، بیماریهای همراه، و نتایج فیزیولوژیکی و آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات پایه با شاخص ملی مرگ به منظور بررسی میزان مرگ و میرمقایسه شد.
دراین مطالعه افراد مورد مطالعه براساس شاخص توده بدن به سه دسته (18.5-24.9 kg/m2= طبیعی ، 25.0-29.9 kg/m2= دارای اضافه وزن و بالاتر از30 kg/m2=  چاق)و نسبت دور کمر به دور باسن به دو دسته ( طبیعی: کمتر از0.85 در زنان و کمتر از 0.90 در مردان و بالا: بیشتراز 0.85 در زنان و بیشتر از 0.90 در مردان) تقسیم شدند. تجزیه و تحلیل ها براساس سن، جنس، نژاد، سیگار کشیدن، فشار خون بالا، دیابت، اختلال در لیپید و شاخص پایه توده بدن انجام شد. افراد مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریوی و سرطان از مطالعه حذف شدند.
میانگین سنی 44 سال بود که 47.4 درصد مرد بودند. پیگیری ها برای دوره 14.3 ساله انجام شده بود. 2562 مرگ و میر، که 1138 مورد آن مربوط به بیماریهای قلبی عروقی بود، مشاهده شد.
در افراد با وزن طبیعی با چاقی مرکزی، در مقایسه با افراد دارای شاخص توده بدن و نسبت دور کمر به دور باسن طبیعی، خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی، 2.75 برابر و خطر مرگ ناشی از دلایل دیگر 2.08 برابر بیشتر بود.
دکتر Karine Sahakyan عضو تحقیقات قلب و عروق در کلینیک مایو می گوید: "خطر بالای مرگ و میر ممکن است مربوط به تجمع چربی احشایی بالاتر دراین گروه باشد که با مقاومت به انسولین و عوامل خطرساز دیگرهمراه است و همچنین مربوط به مقدار محدود چربی واقع در باسن و پاها که دارای اثرات احتمالی محافظتی است و نیز مقدار نسبتا محدود توده عضلانی باشد.
دکتر Lopez-Jimenez  می افزاید: بسیاری از مردم شاخص توده بدن خود را در این روزها می دانند.اما این مهم است که بدانند شاخص توده بدن طبیعی به این معنا نیست که خطر بیماری قلبی در آنها پایین  است، تجمع چربی درجاهای مختلف بدن آنها  می تواند معانی بسیاری داشته باشد، این  می تواند به راحتی با اندازه گیری نسبت دور کمر به دور باسن، تعیین شود.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه