تاریخ انتشار: چهارشنبه 08 شهریور 1391
پنج نشانگر زیستی مایع مغزی نخاعی سبب افتراق زوال عقل از پارکینسون می شود

  پنج نشانگر زیستی مایع مغزی نخاعی سبب افتراق زوال عقل از پارکینسون می شود

براساس مطالعه ای که در نشریه Archives of Neurology منتشر شده است، سطح پنج نشانگر زیستی مختلف مایع مغزی نخاعی (CSF) ، بهبود تمایز بین زوال عقل و اختلالات پارکینسون را ممکن می سازد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، دکتر Sara Hall از دانشگاه لوند سوئد و همکاران او توانایی 5 نشانگر زیستی CSF را درافتراق بین 453 نمونه CSF از افراد سالم و بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون (PD)، پارکینسون مبتلا به زوال عقل (PDD)، زوال عقل با اجسام Lewy (DLB)، بیماری آلزایمر (AD)، فلج پیشرونده supranuclear (PSP)، آتروفی سیستم چندگانه (MSA) و یا دژنراسیون corticobasal (CBD) مورد ارزیابی قرار دادند.
این محققان دریافتند که سطوح α-synuclein درمایع مغزی نخاعی بیماران مبتلا به AD افزایش و در بیماران مبتلا به PD، PDD، DLB و MSA کاهش می یابد. کاهش سطح β-amyloid 1-42  در بیمارانDLB  و کاهش بیشترآن در AD مشاهده شد. این نشانگرهای زیستی قادربه تمییز AD ازDLB و PDD با کمک α-synuclein و tau می باشند در اختلالات آتیپیک پارکینسون (PSP، MSA، و CBD)، سطح زنجیره سبک نوروفیلامنت درCSF افزایش یافته و آن سطح به تنهایی می تواند برای افتراق PD از اختلالات آتیپیک پارکینسون استفاده شود.
Hall و همکارانش نتیجه گیری کردند که : نتایج ما همراه با داده های منتشر شده قبلی، نشان می دهد که این پنج نشانگر زیستی CSF ممکن است ارزش بالینی در تشخیص افتراقی زوال عقل از پارکینسون داشته باشد.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه