تاریخ انتشار: پنجشنبه 09 شهریور 1391
تبدیل سلول های بنیادی به سلول های اسپرم

  تبدیل سلول های بنیادی به سلول های اسپرم

دکتر Charles Easley ازدانشکده پزشکی دانشگاه پیتزبورگ و نویسنده اصلی مطالعه ای که در مجله Cell Reports به چاپ رسیده است، توضیح می دهد : ناباروری می تواند اثر جانبی درمان برخی سرطانها به دلیل از بین بردن سرعت تقسیم سلول ها ، از جمله سلول های پیش ساز اسپرم توسط داروها ی مصرفی می باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از futurity.org، دکتر Easley می گوید: اسپرم ها می توانند برای روشهای تلقیح مصنوعی در آینده ذخیره شوند، اما به برخی از بیماران که دردوران قبل از بلوغ هستند کمکی نمی کند. روش های ذخیره سازی بافت بیضه قبل از درمان سرطان نیز وجود دارد، اما مردانی که فرصت این ذخیره سازی را از دست داده اند به طور دائم عقیم می شوند و تا کنون هیچ درمان ناباروری برای آنها وجود ندا شته است. "
شواهد پژوهشی وجود دارد که سلول های سوماتیک بزرگسالان ، مانند سلول های پوست، می توانند القا و یا از طریق بیولوژیکی برای بازگشت به حالت بنیادی اولیه تحریک شده و سپس به سمت تبدیل به سلول های مختلف هدایت شوند. برای بررسی اینکه آیا امکان تبدیل به سلول های اسپرم نیزوجود دارد، Easley  و همکارانش سلول های بنیادی پرتوان القایی را (hESCs) ازسلول های پوست و رده های سلولهای بنیادی جنینی انسان  درآزمایشگاه تولید کردند.
آنها دریافتند که هر دو نوع از سلول های بنیادی پرتوان تولید شده قادر به تولید همه سلول های کلیدی از جمله سلول های بنیادی اسپرماتوگونی، اسپرماتوسیت های حاوی مجموعه کامل کروموزوم ها قبل از تقسیم سلولی میوز، اسپرماتوسیت های بعد از میوز با نصف تعداد کروموزوم، و اسپرماتید های مدورکه پیش ساز اسپرم هستند، می باشند.
این محققان خاطرنشان کردند که آزمایش برخی از جایگاههای کروموزومی تایید کننده منشا ژنومی صحیح پدری ومادری در این سلول های هاپلوئید تولید شده  می باشد.
Easley می گوید: "هیچ کس قادر به ساختن اسپرم انسانی از سلول های بنیادی پرتوان القایی در آزمایشگاه نبوده است، اما این تحقیق نشان می دهد که این کار ممکن است.
این مطالعه همچنین به ما یک فرصت منحصر به فرد برای مطالعه سیگنال های مولکولی که دراین روند حاکم است را داده و به درک بیشترچگونگی ساخت اسپرم کمک می کند. شاید یک روز این مطالعه به روش های جدید تشخیص و درمان ناباروری مردان منجر شود. "
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
جمعه, 15 فروردین,1393

لیلا عرب

میلاد عزیز <br />با سلام <br />این امر فعلا در مرحله تحقیقات است و امیدواریم بعد از طی شدن این مراحل به عنوان درمان در بیماران دچار آزواسپرمی انجام شود.

جمعه, 15 فروردین,1393

میلاد

با سلام <br />من آزمایش بیوپسی انجام دادم و فاقد اسپرم هستم <br />تولید اسپرم از طریق سلول بنیادی درحال حاضر امکان پذیر هست؟ <br /> <br />من داوطلبانه حاضر به انجام آزمایش می باشم.

دوشنبه, 11 دی,1391

البته فک کنم وسط متن منظور hiPS بوده بجای hESCs

ممنون

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه