تاریخ انتشار: شنبه 11 شهریور 1391
شکلات: روشی شیرین برای پیشگیری از سکته مغزی در مردان؟

  شکلات: روشی شیرین برای پیشگیری از سکته مغزی در مردان؟

با توجه به یک مطالعه جدید منتشر شده درمجله Neurology، خوردن مقدار متوسط شکلات در هر هفته ممکن است با کاهش خطر سکته مغزی در مردان همراه باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، دکتر Susanna C. Larsson نویسنده مطالعه از موسسه کارولینسکای سوئد گفت: در حالی که مطالعات دیگر، به دنبال چگونگی تاثیر شکلات برسلامت قلب و عروق است، این اولین مطالعه در نوع خود برای بررسی تاثیر شکلات برای کاهش سکته مغزی در مردان است.
برای این بررسی، 37،103 مرد سوئدی درسنین بین 49 تا 75 سال، پرسشنامه مواد غذایی را که در آن چگونگی مصرف غذاها و نوشیدنی های مختلف از جمله شکلات مورد ارزیابی قرار گرفته بود را تکمیل کردند. محققان سپس موارد سکته مغزی را از طریق پرونده های بیمارستانی پیگیری کردند. طی بیش از 10 سال، 1995 مورد سکته وجود داشت.
دراین مطالعه، مردانی که بیشترین میزان شکلات یعنی حدود یک سوم از یک فنجان شکلات (63 گرم) را خورده بودند، کاهش خطر سکته مغزی را نسبت به کسانی که شکلات مصرف نمی کردند ، نشان دادند. آنان که بالاترین میزان شکلات را خورده بودند، 17 درصد کمتر در معرض خطر سکته مغزی بوده یا در هر 100،000 نفر 12 سکته مغزی کمتر در سال در مقایسه با کسانی که هیچ شکلاتی نمی خوردند دیده شد.
در یک تجزیه و تحلیل بزرگتردر پنج مطالعه که شامل 4260 مورد سکته مغزی بود، خطر سکته مغزی برای افرادی که در بالاترین رتبه مصرف شکلات بودند 19 درصد در مقایسه با غیرمصرف کنندگان شکلات کمتربود . برای هر افزایش در مصرف شکلات از 50 گرم یا حدود یک چهارم از یک فنجان شکلات در هفته،، خطر سکته مغزی حدود 14 درصد کاهش یافت.
دکتر Larsson گفت: اثر مفید مصرف شکلات در سکته مغزی ممکن است به فلاونوئیدها ی موجود درشکلات مرتبط است. فلاونوئیدها به نظر می رسد در برابر بیماری های قلبی و عروقی از طریق اثرات ضد آنتی اکسیدانی، ضد لخته شدن خون و ضد التهابی محافظت ایجاد می کند. همچنین ممکن است که فلاونوئیدها ی شکلات غلظت خونی کلسترول بد و فشار خون را کاهش دهد.
او افزود: جالب توجه این است که قبلا شکلات تیره دارای خواص درمانی برای قلب دانسته شده بود اما حدود 90 درصد از شکلات مصرفی در سوئد، از جمله آنچه که در مطالعه ما مصرف می شد، شیر شکلات بوده است.
پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه