تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 14 شهریور 1391
چگونگی مهاجرت سلول های بنیادی پرتوان در کرم پلاناریای

  چگونگی مهاجرت سلول های بنیادی پرتوان در کرم پلاناریای

در حال حاضر، در یک مطالعه منتشر شده در Development ، محققان در موسسه تحقیقات پزشکی Stowers، سیستم جدیدی را توصیف کردند که به آنها اجازه ردیابی سلول های بنیادی را در کرم پهن Schmidtea mediterranea می دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، سلولهای بنیادی پوست، خون، و روده بزرگسالان روزانه آنها را نوسازی می کنند. اما قدرت ترمیم واقعی سلول های بنیادی دربازسازی بخش های ازدست رفته بدن پلاناریاها و کرم های پهن افسانه ای است. اینکه چگونه سلول های بنیادی بزرگسالان بافت های مناسب را در زمان و مکان درست ایجاد می کنند تا حد زیادی بدون جواب باقی مانده است.
در حال حاضر، در یک مطالعه منتشر شده در Development ، محققان در موسسه تحقیقات پزشکی Stowers، سیستم جدیدی را توصیف کردند که به آنها اجازه ردیابی سلول های بنیادی را در کرم پهن Schmidtea mediterranea می دهد. این تیم نشان داد که سلول های بنیادی این کرم که به نئوبلاست ها معروف است،به خارج پیشروی کرده، تکثیر یافته و شروع به بازسازی بافت های از دست رفته درعضو قطع شده می کند.
دکترAlejandro S-nchez Alvarado از موسسه پزشکی هاوارد هیوز و رهبر این مطالعه می گوید: ما توانستیم نشان دهیم که سلول های بنیادی می توانند به طور کامل، زمانی که بافت در معرض آسیب ساختاری است، بسیج شوند. و این پروسه احتمالا درهر دوی من و شما اتفاق می افتد ، اما تجسم آن در موجودات زنده ای مانند ما بسیار دشوار است.
سلول های بنیادی دارای پتانسیلی برای ارائه یک منبع نامحدود از سلولهای تخصصی دردرمان طیف گسترده ای از بیماری ها است، اما روش های درمانی برای ارائه سلول های بنیادی انسان به مکان مناسب در بدن به عنوان یک چالش عمده باقی مانده است. توانایی دنبال کردن نئوبلاست ها دریچه ای را به کشف نشانه های مولکولی که به سلول های بنیادی پلاناریا ها برای مهاجرت به محل آسیب دیدگی کمک می کند، می گشاید و در نهایت ممکن است به دانشمندان اجازه درمان با سلول های بنیادی را بوسیله راهنمایی آنها به مقصد درست خود دهد.
دانشمندان برای اولین بار در اواخر سال 1800فرض کردند که سلولهای بنیادی های پلاناریا، که به طور معمول در نزدیکی خط میانی بدن کرم تجمع می کنند، می توانند به سمت زخم مهاجرت کنند.. طی دو قرن گذشته شواهدی موافق ومخالف این ایده بیان شد. S-nchez Alvarado ، با ابزاری مدرن مسلح شده و تصمیم گرفت تا دوباره این سوال را بازنگری کند.
دراین مطالعه جدید، محققان کرم S. mediterranea را درمعرض اشعه قراردادند، که منجر به کشته شدن نئوبلاست های کرم در حالی شد که به دیگر سلول های آن آسیبی نرساند. کرم تابش دیده پژمرده شده و در عرض چند هفته می میرد مگر اینکه پیوند سلول های بنیادی را از دیگر کرم دریافت کند. سلول های بنیادی پیوند شده حضور یک زخم را حس کرده وبه جایگاه زخم مهاجرت کرده، تکثیرشده و میزبان خود را نجات می دهند. بر خلاف سلول های بنیادی بالغ در انسان و پستانداران دیگر، سلول های بنیادی پلاناریا در حیوانات بالغ به حالت پرتوان باقی می ماند.
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه