تاریخ انتشار: چهارشنبه 15 شهریور 1391
جديدترين روش انتخاب اسپرم سالم در دستور کار محققان ایرانی
رييس پژوهشكده‌ بيوتكنولوژي توليد مثل پژوهشگاه رويان خبر داد:

  جديدترين روش انتخاب اسپرم سالم در دستور کار محققان ایرانی

رييس پژوهشكده‌ بيوتكنولوژي توليد مثل پژوهشگاه رويان توليد سلول‌هاي بنيادي، شبيه‌سازي و توليد سلول‌هاي IPS را به عنوان سه دستاورد بزرگ حوزه‌ سلول‌هاي بنيادي و توليد مثل نام برد و گفت: با این پیشرفت ها پتانسیل خوبی برای درمان بیماری ها ایجادشده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش  بنیان دكتر محمدحسين نصر اصفهاني در حاشيه سيزدهمين جشنواره بين‌المللي تحقيقاتي رويان در جمع خبرنگاران تصریح کرد: تحقيقات جديد نشان مي‌دهد كه IPS توليد شده از سلول‌هاي بالغ، تفاوت‌هاي بسياري با سلول‌هاي بنيادي جنيني دارند و سلول‌هاي IPS ممكن است در بسياري از موارد كارايي سلول‌هاي بنيادي جنيني را نداشته باشند.
وي همچنين از روش جدید در حال بررسي براي انتخاب اسپرم سالم خبر داد و با اشاره به مباحث جديد تحقيقات ناباروري در دنيا گفت: تعداد تخمكي كه مي‌توانيم از يك فرد دريافت كنيم بسيار محدود است. به همين دليل بايد براي آن تخمك اسپرمي را انتخاب كنيم كه از كيفيت بالايي برخوردار باشد. هم اكنون تحقيقات دانشمندان دنيا بر روي جديدترين شيوه‌هاي انتخاب اسپرم‌هاي سالم است.

نصر اصفهاني در اين باره توضيح داد: پيش از اين اسپرم‌ها بر اساس شكل و ظاهر انتخاب مي‌شدند اما هم اكنون تحقيقات به ما اين اجازه را داده است كه آنها را بر اساس عملكرد انتخاب كنيم. اين عملكردها با شاخص‌هايي مانند گيرنده‌هاي روي سطح اسپرم سنجيده مي‌شوند.


رييس پژوهشكده بيوتكنولوژي توليد مثل رويان همچنين درباره مباحث مربوط به توسعه‌ علم شبيه‌سازي نیز عنوان داشت: در زمينه شبيه‌سازي با برخي محدوديتهاي اخلاقي در انتقال تخمك روبرو هستيم. خود اين موضوع باعث شده كه هنوز به شبيه‌سازي به عنوان يك علم مطلق نگاه نشود؛ اما با اين حال رويان بر روي اين حوزه سرمايه‌گذاري كرده است.
نصر اصفهانی با بیان اینکه مشكل اصلي در شبيه‌سازي ناتوانی در انتقال تعداد زياد تخمك است گفت: اگر روزي اين روش كارآمد شود و قادر باشيم از تخمك جنين شبيه‌سازي شده، سلول بنيادي بگيريم، گام بزرگي را به سمت درمان برداشته‌ايم.
 
وي با يادآوري موفقیت محققان این پژوهشکده در زمینه انتقال دو جنین فریز شده بالاي 10 سال، گفت: جنين‌ها در دماي صفر مطلق نگهداري مي‌شوند و اين يعني دمايي است كه مولكول‌ها هيچ حركتي ندارند و هيچ فعل و انفعالي اتفاق نمي‌افتد. بنابراين كيفيت جنين پايين نمي‌آيد؛ چرا كه سلول توان حركت از جاي خود را ندارد؛ اما اين موضوع كه ممكن است جنين‌ها در طول دوره انجماد و پس از ذوب دچار آسيب شوند، اجتناب ناپذير است كه ارتباطي نيز با طول دوره فريز ندارد.
رييس پژوهشكده بيوتكنولوژي توليد مثل رويان با تاكيد بر اين كه هم اكنون 90 درصد جنين‌هايي كه با روش انجماد سريع نگهداري شده‌اند پس از ذوب، سالم برمي‌گردند، اظهار كرد: شانس بارداري در جنين تازه كمتر از جنين فريز شده است چرا كه براي استفاده از تخمك بايد به فرد دارو بدهيم واين سيكل رحمي و سيكل تخمداني را دچار اختلال مي‌كند. اما جنين فريز شده وارد يك سيكل كاملا سالم رحم و تخمدان مي‌شود.
نصر اصفهاني افزود: هم اكنون در كشورهاي اروپايي وآمريكايي به دنبال انتقال جنين هستند چرا كه با اين روش مي‌توانند كيفيت بارداري را بالا ببرند واز چند قلوزايي جلوگيري كنند.

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه