تاریخ انتشار: پنجشنبه 16 شهریور 1391
درمان سرطان و عفونت ويروسي با نانوفناوري آران‌اي

  درمان سرطان و عفونت ويروسي با نانوفناوري آران‌اي

پژوهش جديد محققان دانشگاه كنتاكي به نمايش نويدهايي براي ساخت نانوذرات آران‌اي فوق ثابت پرداخته است كه مي‌تواند در درمان سرطان و عفونتهاي ويروسي توسط تنظيم عملكرد سلول و پيوستن به سرطانها بدون آسيب رساني به بافت اطراف كمك كند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ايسنا، اين پژوهش از آران‌اي (اسید ریبونوکلئیک) به عنوان يك جزء سازنده براي ساخت پائين به بالاي نانوساختارها استفاده كرده است.

با استفاده از نانو فناوري آران‌اي، محققان توانستند نانوذرات آران‌اي به شكل ايكس فوق ثابت را با استفاده از قطعات آران‌اي مجددا مهندسي شده براي انتقال تا چهار ماژول درماني و تشخيصي بسازند.
اين نانوذرات مي‌توانند شامل آران‌اي كوچك تداخلي براي خاموش كردن ژنها، ريز آران‌اي براي تنظيم ابراز ژنها، آپتامر براي هدف گيري سلولهاي سرطاني يا يك ريبوزيم با قابليت بررسي واكنش‌هاي شيميايي باشند.

اين پژوهش نشان داده كه تنظيم عملكرد سلولها به تدريج با افزايش تعداد ماژولهاي كاربردي در نانوذرات ارتقا پيدا مي‌كند.
نانوذرات آران‌اي از چند ويژگي مطلوب برخوردار است؛ براي مثال طبيعت چندظرفيتي آن كه اجازه انتقال همزمان چند مولكول براي دستيابي به تاثير هم‌افزايي را مي‌دهد، طراحي مادولار كه از قابليت خود هم‌چيني كنترل شده با ساختار تعريف شده برخوردار است، ثبات ترموديناميكي كه نانوذرات آران‌اي را در سيستم گوارش انسان و حيوان سالم نگه مي‌دارد و ثبات شيميايي كه اين نانوذرات را در برابر هضم آنزيم Rnase در سرم خون مقاوم مي‌كند.
به گفته اين محققان، يك مشكل اساسي در درمان‌هاي سرطان،‌ توانايي انتقال مستقيم و ويژه داروهاي ضد سرطان به متاستازهاي سرطان است. با استفاده از رويكرد جديد نانوفناوري اين دانشمندان مي‌توان براي درمان موثرتر اين متاستازها با عوارض جانبي كمتر در مقايسه با شيمي‌درماني استفاده كرد

اين پژوهش در مجله «Nano Today» منتشر شده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه