تاریخ انتشار: شنبه 18 شهریور 1391
جمعیت تازه شناسایی سلول های بنیادی در اپیدرم پوست مسئول ترمیم بافت

  جمعیت تازه شناسایی سلول های بنیادی در اپیدرم پوست مسئول ترمیم بافت

محققان در دانشگاه بروکسل، ULB، جمعیتی از سلول های بنیادی را در اپیدرم پوست شناسایی کرده اند که مسئول ترمیم بافتی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ScienceDaily ،  پوست، که سدی ضروری برای محافظت بدن ما در برابر محیط خارجی است، در حال تغییر مداوم در طول زندگی برای جایگزینی سلول های مرده می باشد. در طول زندگی بزرگسالان، تعداد سلول های تولید شده دقیقا باید تعداد سلول های از دست رفته را جبران کند. نظریه های مختلفی برای توضیح چگونگی این تعادل ظریف ارائه شده است.
در مطالعه جدیدی که در نشریه " Nature " چاپ شده است، پژوهشگران به رهبری Cédric Blanpain دردانشگاه بروکسل، بلژیک، در همکاری با پروفسور Benjamin Simonsازدانشگاه کمبریج انگلستان، وجود جمعیت جدیدی از سلول های بنیادی را که به سلول های پیش ساز تبدیل می شوند، اثبات کردند. این سلول ها سبب حفظ روزانه اپیدرم شده و نقش عمده سلول های بنیادی اپیدرمی را در بهبود زخم اثبات می کنند.
Guilhem Mascré و همکارانش دراین مطالعه جدید، با استفاده از آزمایشات ردیابی ژنتیکی جدید دو جمعیت متمایز سلول های اپیدرمی را نشاندار کرده، بقا و نقش آنها درحفظ اپیدرم با گذشت زمان را مورد بررسی قرار دادند. آنها دراین مطالعه ، وجود دو نوع از سلول های تقسیم شونده را کشف کردند. یک جمعیت از سلول های تکثیرشونده  دارای چرخه آهسته بوده وپتانسیل بیشتری برای زنده ماندن طولانی مدت دارند در حالی که جمعیت دیگر دارای چرخه سریع بوده و بطور پیشرونده ای با گذشت زمان از بین می روند.
 با ارزیابی نقش این دو جمعیت سلولی در طول ترمیم زخم، آنها دریافتند که تنها سلول های بنیادی قادر به بازسازی گسترده بافت بوده و تحت گسترش عمده طی فرایند ترمیم قرارمی گیرند، در حالی که گسترش پیش سازها قابل توجه نبوده و درپاسخ به بهبود زخم تنها مشارکت کوتاه مدتی دارند. این نخستین اثبات از نقش حیاتی سلولهای بنیادی اپیدرمی در بهبود زخم است.
این مطالعه وجود سلول های بنیادی با چرخه آهسته را که درپیشبرد ترمیم بافت نقش دارند و سلول های پیش ساز با چرخه سریعتررا که در ترمیم و نگهداری روزانه اپیدرم نقش دارند،اثبات کرد. جمعیت مشابهی از سلول های بنیادی با چرخه آهسته که می توانند در صورت نیاز به سرعت بسیج شوند در بافت های دیگر مانند خون، عضله و فولیکول مو مشاهده شده است. و تقسیم بندی بین سلول های پیش ساز با چرخه سریع و سلول بنیادی با چرخه آهسته می تواند نسبتا  در سراسراین بافت های مختلف حفظ شود. این مطالعه ممکن است پیامدهای مهمی در طب ترمیمی به ویژه برای ترمیم پوست در بیماران با سوختگی شدید و یا در زخم های مزمن داشته باشد.
 

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه