تاریخ انتشار: یکشنبه 19 شهریور 1391
پرتو نگاری قفسه سینه قبل از 30 سالگی خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد

  پرتو نگاری قفسه سینه قبل از 30 سالگی خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می دهد

بنا بر مطالعه منتشر شده در نشریه British Medical Journal ، زنان حامل جهش در ژن های BRCA1 یا BRCA2 (ژن مهارکننده سرطان سینه و تخمدان) که تحت پرتونگاری تشخیصی قفسه سینه قبل از سن 30 سالگی قرار گرفته اند، احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان نسبت به زنان حامل جهش پرتوندیده دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، قرار گرفتن در معرض پرتو یک عامل خطر برای ابتلا به سرطان پستان در جمعیت عمومی است. برخی از مطالعات نشان داده اند که زنان با ژن جهش یافته BRCA1 / 2 ممکن است حساسیت افزایش یافته ای برای پرتونگاری داشته باشند، زیرا ژن های BRCA1 و BRCA2 در ترمیم شکستگی های های DNA، که می تواند توسط پرتو ایجاد شوند، نقش دارند. بنابراین مزایای غربالگری ماموگرافی درافراد جوان حامل جهش در ژن های BRCA1 / 2 ممکن است بیشتر از خطر پرتو نگاری نباشد. دربرخی از کشورها حتی توصیه شده است که زنان از غربالگری ماموگرافی قبل از سن 30 سالگی پرهیز کنند.
بنابراین محققان موسسه سرطان هلند ، 1993 زن حامل جهش در ژن BRCA1 / 2 را در هلند، فرانسه و انگلستان در بین سال های 2006 و 2009 مورد بررسی قرار دادند تا ببینید که آیا تغییرات در DNA احتمال خطر ابتلا به سرطان پستان ناشی ازپرتو را افزایش می دهد؟. پیگیری با تشخیص سرطان پستان به پایان رسید. تمام بیماران سن بالاتراز 18 سال داشتند.
این زنان در مورد مواجهه با پرتو x-ray یا ماموگرافی، سن اولین مواجهه، تعداد مواجهه قبل از سن 20 سالگی، در سنین 20-29، 30-39 و سن آخرین مواجهه مورد سوال قرار گرفتند.
نتایج نشان داد که 43٪ (848) از 1993 زن، مبتلا به سرطان پستان تشخیص داده شدند. 48٪ (926) حداقل یک پرتو دهی X و 33٪ (637) ماموگرافی داشته اند. متوسط سن در ماموگرافی اول 29 سال بود. سابقه قرار گرفتن در معرض پرتو نگاری تشخیصی قفسه سینه در سنین 20 تا 29 افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان را 43 درصد و قرار گرفتن در معرض آن قبل از سن 20 سال خطر ابتلا به سرطان پستان را 62٪. افزایش داده است. هیچ ارتباط معنی داری بین مواجهه با پرتو و سرطان پستان در سنین 30-39 وجو نداشت
ازهر 100 فرد 30ساله حامل جهش BRCA1 / 2  ، 9 نفردر 40 سالگی به سرطان پستان مبتلا خواهند شد و اگر این افراد یک ماموگرافی قبل از 30 سالگی داشته باشند، 5 نفر به تعداد مبتلایان افزوده خواهد شد.نویسندگان این مقاله می گویند با این حال این نتایج باید با احتیاط تفسیرشود زیرا تعداد کمی زن مبتلا به سرطان پستان دراین مطالعه بودند که ماموگرافی قبل از سن 30 سالگی داشتند.
نویسندگان نتیجه گیری کردند که "قرار گرفتن در معرض تابش تشخیصی قبل از سن 30 سالگی با افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان در حاملین جهش BRCA1 / 2 همراه بوده است. آنها می گویند با توجه به یافته ها ی گیج کننده در تفاوت بین خطر ابتلا به سرطان پستان و حاملین BRCA1 و BRCA2 ،مطالعات بیشتری برای تعیین اینکه آیا واقعا تفاوتی وجود دارد، مورد نیاز است.

پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه