تاریخ انتشار: یکشنبه 19 شهریور 1391
طرح  غربالگری بزرگسالان برای تشخیص تری گلیسرید بالا
به توصیه کارشناسان هر 5 سال یک بار؛

  طرح غربالگری بزرگسالان برای تشخیص تری گلیسرید بالا

انجمن غدد درون ریز و متابولیسم، دستورالعمل عملکرد بالینی (CPG) را برای تشخیص و درمان هیپرتری گلیسریدمی منتشر کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medical xpress ، تری گلیسیرید ها نوعی چربی موجودر خون هستند که با خطر بیماری های قلبی عروقی همراه می باشند. CPG، دستورالعملی تحت عنوان "ارزیابی و درمان شیوع تری گلیسیریدمی" می باشد که در شماره سپتامبر مجله بالینی Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism (JCEM),  منتشر شده است.
شایع ترین علل تری گلیسیرید بالا شامل اضافه وزن، عدم ورزش، سندرم های متابولیک، دیابت نوع 2، و هیپرلیپیدمی ترکیبی خانوادگی است. نتیجه این عارضه ،تری گلیسیرید بالا، کلسترول بد بالا  (لیپوپروتئین با چگالی کم یا LDL) و کلسترول خوب پایین  (لیپوپروتئین با چگالی زیاد یا HDL) می باشد.
دکتر Lars Berglund از دانشگاه کالیفرنیا که نویسنده این دستورالعمل است، گفت:  شواهدی وجود دارد که سطوح تری گلیسرید بالا نشان دهنده یک خطر برای بیماریهای قلبی عروقی است و علاوه براین، سطح بسیار بالای تری گلیسرید یک عامل خطر برای پانکراتیت نیزمی باشد.  این دستورالعمل توصیه هایی را برای تشخیص سطوح بالای تری گلیسیرید، و توصیه هایی را برای مدیریت و درمان آن  ارائه می دهد.
توصیه های CPG عبارتند از:
• از آنجا که هیپرتری گلیسریدمی بالا و شدید باعث افزایش خطر ابتلا به پانکراتیت می شود و هیپرتری گلیسریدمی متوسط و خفیف ممکن است یک عامل خطر برای بیماری های قلبی و عروقی باشد، بزرگسالان باید برای هیپرتری گلیسریدمی بالا حداقل هر پنج سال مورد غربالگری قرار گیرند.
• تشخیص هیپرتری گلیسریدمی بالا باید بر اساس سطوح تری گلیسرید ناشتا و نه سطوح تری گلیسیرید غیر ناشتا باشد.
• افرادی که هیچ تری گلیسرید ناشتایی در خون ندارند باید از نظرعلل ثانویه هیپرلیپیدمی از جمله: اختلال غدد درون ریز و داروها مورد بررسی قرار گیرند.  درمان آنها باید بر این علل ثانویه متمرکز شود.
• بیماران مبتلا به هیپرتری گلیسریدمی اولیه باید برای سایر عوامل خطر قلبی عروقی مانند چاقی مرکزی، فشار خون بالا، اختلالات متابولیسم گلوکز و اختلال عملکرد کبد بررسی شوند.
• پزشکان باید بیماران مبتلا به هیپرتری گلیسریدمی اولیه را برای سابقه خانوادگی دیس لیپیدمی و بیماری های قلبی و عروقی و بررسی علل ژنتیکی و خطر بیماریهای قلبی عروقی در آینده، مورد ارزیابی قرار دهند.
• درمان اولیه هیپرتری گلیسریدمی خفیف تا متوسط باید با تغییرشیوه زندگی، از جمله مشاوره در رژیم غذایی برای رسیدن به ترکیب مناسب رژیم غذایی ، فعالیت بدنی، و یک برنامه برای رسیدن به کاهش وزن در افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی صورت گیرد.

پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه