تاریخ انتشار: دوشنبه 20 شهریور 1391
چگونه ژن ها در برابر آسیب ها محافظت می شوند؟

یک تیم بین المللی از دانشمندان با جزئیات نشان داده اند که چگونه سلول ها ترمیم ژن هایی را که شامل آسیب های بالقوه خطرناک هستند را اولویت بندی می کنند.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress،  این تحقیق در مجله Nature منتشر شده و محققانی از دانشگاه بریستول، انستیتو ژاکوب موند در فرانسه و دانشگاه راکفلر ایالات متحده آمریکا عملکرد مولکول های منفرد را به منظور درک چگونگی مسیر ترمیم سلولی، مورد مطالعه قرار دادند.
اطلاعات ژنتیکی که تشکیل "کتابچه دستورالعمل" را برای سلول ها می دهد در بلوک های ساختمان مولکولی DNA کد گذاری شده و می توانند توسط جهش زاهایی مانند نور ماوراء بنفش و یا دود سیگار، و همچنین فرسایش و پارگی طبیعی  ناشی از سن سلول، دچار آسیب شوند. اگر این آسیب ها ترمیم نشوند، می توانند سلول ها را از بین برده و یا سبب تغییر رفتارآنها و شاید هم بیماری شوند.
سلولها با تولید پروتئین هایی، این بلوک های ساختمان های آسیب دیده را شناسایی کرده، آنها را برش داده و با قطعات جدید DNA جایگزین می کنند، بدین ترتیب آنها از خود محافظت می کنند. اکثر سلول ها از جمله سلول های باکتریایی و انسانی، شامل مکانیزمی است که اطمینان حاصل شود ژن هایی که همیشه درحال استفاده هستند با سرعت بیشتری ترمیم شوند.
این تیم به رهبری دکتر Terence Strick از انستیتو ژاکوب موند پاریس، از تک مولکول های DNA تحت یک میدان مغناطیسی برای بررسی عملکرد پروتئین ها بر روی ژن های فعال آسیب دیده استفاده کرد. آنها دریافتند که مراحل بیشتری برای ترمیم آسیب نسبت به آنچه قبلا تصورمی شد مورد نیاز است و طول زمان خواندن ژن توسط پروتئین ها در صورت وجود آسیب کند می شود، این به احتمال زیاد برای ترمیم موفقیت آمیز پروتئین های ترمیم کننده ژن ضروری است.
دکتر Nigel Savery  از دانشکده بیوشیمی دانشگاه بریستول گفت: "پیدا کردن اینکه چگونه بخش های مختلف ژنوم با سرعت های مختلف ترمیم می شوند برای درک فرایندهای مختلف ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی باکتریایی و الگوی جهش های  منجر به سرطان ضروری است. مطالعه این فرایند در سطح تک مولکول ها به ما اجازه تشخیص مراحل مهمی را که اغلب در صورت مطالعه تعداد زیادی از مولکول ها از نظر پنهان می ماند  می دهد.