تاریخ انتشار: یکشنبه 10 خرداد 1394
ایجاد سلول های عصبی ویژه بیمار از خون

  ایجاد سلول های عصبی ویژه بیمار از خون

محققین کانادایی راهی را برای تبدیل منظم سلول های خونی به سلول های عصبی یافته اند. این دستاورد می تواند منجر به پیشرفت هایی برای درمان افرادی شود که از بیماری های دردناک مزمن یا بیماری های عصبی رنج می برند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، محققین در دانشگاه مک مستر کانادا می گویند که راهی را برای تبدیل سلول های خونی به سلول های عصبی مربوط به سیستم عصبی مرکزی و محیطی یافته اند.

سلول های عصبی دارای شکل بسیار متفاوتی هستندو در واقع به طور متفاوتی رفتار می کنند تا کشیده شوند و با حرکت به اطراف شکل کروی شان به حالت کشیده و دراز در آید. ایده استفاده از سلول های بنیادی برای تبدیل یک سلول به سلولی دیگر، ایده ای جدید محسوب نمی شود و پیش از این محققین دیگری توانسته بودند سلول های پوست را به سلول های خونی تبدیل کنند، اما این اولین بار است که این امر در مورد سلول های عصبی سیستم عصبی مرکزی و محیطی که بسیار پیچیده هستند اتفاق افتاده است. امید بر این است که روزی محققین با گرفتن نمونه خون بیماران، با استفاده از آن سریعا میلیون ها سلول  حسی و سلول عصبی مربوط به سیستم عصبی را تولید کنند. سپس با استفاده از آن ها محققین خواهند توانست درک کنند که چرا  برخی از افراد احساس درد می کنند و برخی دیگر مانند افراد دیابتی احساس کرختی و بی حسی دارند. هم چنین این مطالعه می تواند راه را برای کشف داروهای تسکین دهنده درد که سلول های عصبی را هدف قرار می دهند هموار کنند. اطلاعات اندکی در مورد درد  در دست است و داروهای اندکی هم در این مورد در دست است که اغلب آن ها مشتق از مواد مخدر  هستند و اعتیادآور هستند. داروی ایده آل برای این مشکل، داروهایی هستند که سیستم عصبی محیطی را هدف قرار دهند و اثری روی سیستم عصبی مرکزی ندارند. این امر می تواند به جلوگیری از عوارض جانبی داروهای مسکن فعلی منجر شود. این  محققین می گویند به این دلیل تصمیم گرفته اند که سلول های عصبی را ایجاد کنند که در حال حاضر به دست آوردن این سلول های بسیار مشکل است. به دست آوردن نمونه های بافتی مانند خون یا پوست و برخی بافت های دیگر  و کشت ان ها در آزمایشگاه مشکل نیست، اما آیا می توان در مورد سلول های عصبی نیز چنین برنامه ای داشت و این سلول ها را از سیستم عصبی فرد جداسازی کرد و محیطی به پیچیدگی شرایط بدنی برای آن ها ایجاد کرد؟ محققین در این مورد اطلاعات جدیدی را در نشریه Cell reports به چاپ رسانده اند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه