تاریخ انتشار: شنبه 25 شهریور 1391
شناسایی ژن های تشکیل دهنده صورت

محققان هلندي موفق به شناسايي پنج ژن تعيين‌كننده شكل صورت انسان شدندكه كاربردهاي فراواني در حوزه پزشكي قانوني خواهد داشت.

به گزارش بنیان به نقل از ايسنا، محققان با استفاده از تصاوير تهيه شده از سر افراد توسط روش تصويربرداري رزونانس مغناطيسي (MRI) و عكس هاي پرتره، اقدام به تهيه نقشه نشانه‌هاي صورت كردند.

پروفسور «مانفرد كايسر» سرپرست تيم تحقيقاتي مركز پزشكي دانشگاه اراسموس تأكيد مي‌كند: بدست آمدن اين نتايج آغازي براي درك ژنتيكي موفولوژي صورت انسان است. شايد بتوان در آينده پرتره يك فرد را تنها با استفاده از DNA وي طراحي كرد كه اين دستاورد، كاربردهاي مهمي در حوزه پزشكي قانوني خواهد داشت.

سپس مطالعه‌اي تحت عنوان بررسي ژنوم گسترده انجام شد كه اين مطالعه براي جستجوي تغييرات ژنتيكي كوچك در افراد داراي اشكال خاص صورت طراحي شده است. محققان موفق به شناسايي پنج ژن مرتبط با اشكال خاص صورت شدند كه شامل PRDM16، PAX3، TP63، C5orf50 و COL17A1 بودند.

با نتايج بدست آمده در تحقيقات اخير و مطالعه صورت گرفته در سال 2010 ميلادي، امكان پيش بيني رنگ مو و چشم با كمك DNA و تخمين سن افراد با انجام آزمايش خون فراهم شده است كه ابزار قدرتمندي را در اختيار كارشناسان پزشكي قانوني قرار مي دهد.

نتايج اين مطالعه در مجله PLoS ONE منتشر شده است.