تاریخ انتشار: یکشنبه 26 شهریور 1391
داروی آزمایشی دیابت می تواند به مبارزه با بیماری آلزایمر کمک کند

  داروی آزمایشی دیابت می تواند به مبارزه با بیماری آلزایمر کمک کند

مطالعه دانشمندان دانشگاه اولستر نشان داده است که داروی طراحی شده برای افراد مبتلا به دیابت دارای پتانسیل درمان بیماری های عصبی مانند بیماری آلزایمر است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازMedical xpress،  دیابت نوع II یک فاکتور خطر برای آلزایمر شناخته شده است و تصورمی شود که مسیرسیگنالینگ اختلال انسولین درمغز می تواند به سلول های عصبی آسیب رسانده و منجر به این بیماری شود.
دانشمندان براین باورند که داروی طراحی شده برای مقابله با دیابت نوع II همچنین می تواند برای حفظ سلول های مغزی سالم کاربرد داشته باشد.
به منظور بررسی این، پروفسور Christian Hölscher و تیم او در موسسه تحقیقات علوم پزشکی Coleraine ، از یک داروی آزمایشی به نام GLP-1 Val8)) استفاده کردند.

این دارو فعالیت یک پروتئین به نام GLP-1 را که می تواند در کنترل پاسخ بدن به قند خون کمک کند، تحریک می کند. دانشمندان موش های سالم را با این دارو درمان کرده و اثرات آن را درمغز مورد مطالعه قرار دادند.
با وجودیکه اغلب عبور داروها  ازخون به مغز دشوار است ، این تیم نشان داد که داروی GLP-1 (Val8) وارد مغزشده و هیچ گونه عوارض جانبی در دوزهای مورد آزمایش دیده نشده است.
این دارو سبب پیشبرد رشد سلولهای مغزی جدید در هیپوکامپ مغزکه درحافظه نقش دارد شده است. این یافته ها نشان می دهد که علاوه بر نقش در سیگنالینگ انسولین، GLP-1 ممکن است برای تولید سلول های عصبی جدید در مغز موش مهم باشد.
این تیم نشان داد که مهاراثرGLP-1 درمغز موش سبب تضعیف یادگیری و حافظه شده، درحالی که  تقویت اثر آن با دارو به نظر می رسد هیچ تاثیری بر رفتار نداشته است.
این یافته های جدید، درمجله Brain Research این هفته منتشر شده است.
پروفسور Hölscher، گفت: " ما واقعا علاقه مند به استفاده از پتانسیل داروهای دیابت برای حفاظت از آسیب سلولهای مغزی و حتی پیشبرد رشد سلول های مغزی جدید هستیم. این می تواند نتایج بزرگی برای بیماری هایی مانند آلزایمر یا پارکینسون داشته باشند.
توانایی ورود داروی آزمایشی (GLP-1 (Val8)، به مغز بسیار دلگرم کننده است و کار ما نشان می دهد که GLP-1 می تواند یک هدف بسیار مهم برای تقویت حافظه باشد.
دکتر Simon Ridley ، رئیس تحقیقات آلزایمر در UK، گفت: "ما از پشتیبانی این تحقیقات در مراحل اولیه که نشان داد این داروی آزمایشی دیابت همچنین می تواند سبب پیشبرد رشد سلولهای مغزی جدید شود خشنود هستیم، این تحقیق به ما در درک فاکتورهای محافظت کننده سلول های عصبی سالم که می تواند سرنخ حیاتی برای مقابله با آلزایمرباشد، کمک خواهد کرد.

پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه