تاریخ انتشار: چهارشنبه 29 شهریور 1391
اولين تصوير سه بعدي از مسير حركت اسپرم

  اولين تصوير سه بعدي از مسير حركت اسپرم

دانشمندان براي اولين بار موفق به ترسيم مسيرهاي حركت اسپرم‌ها به شكل سه بعدي شدند كه راه‌هاي حركت مارپيچي شكل اين شناگران بيش فعال را به نمايش گذاشته است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ايسنا، اين فناوري جديد مبتني بر يك تراشه حسگر است كه با نمونه‌هاي موجود در گوشي‌هاي هوشمند و دوربينهاي ديجيتال متفاوت بوده، مي‌تواند به آزمايشات بهتر باروري مردان و درك واضح‌تري از رفتار ديگر ريزموجودات زيستي منجر شود.

مطالعه اسپرم‌هاي انسان به دليل كوچك بودن و سرعت آنها بسيار مشكل است. با اين حال محققان دانشگاه كاليفرنيا در لوس‌آنجلس يك اسپرم را بر روي يك تراشه حسگر سيليكوني قرار داده و نورهاي ال‌اي‌دي قرمز و آبي را از جهت‌هاي مختلف بر روي اين اسپرم در حال حركت تاباندند.

هر اسپرم از دو سايه متفاوت با رنگ‌هاي مختلف برخوردار بوده كه اين تراشه آنها را ثبت كرده و پس از آن يك برنامه رايانه‌اي اين دو مجموعه داده را براي بازسازي مسيرهاي پيچ در پيچ سلولها تركيب مي‌كند.

ميكروسكوپ‌هاي نوري رايج در هر زمان تنها قادر به مشاهده تعداد محدودي از سلولها به شكل سه بعدي هستند، اما در اين شيوه جديد مبتني بر حسگر، محققان توانسته‌اند به راحتي بيش از 1500 اسپرم را با حالت سه بعدي در يك آزمايش پيگيري كنند.

اين داده‌ها توانسته‌اند حالتهاي شناي كاملا متفاوتي را براي اسپرمها شناسايي كنند. اكثر اسپرمها يك مسير عادي را دنبال مي‌كنند كه تقريبا يك خط مستقيم است.

اما برخي از آنها در يك مسير مارپيچي حركت مي‌كنند كه پيش از اين تنها در نتايج مبهم ميكروسكوپي به آنها اشاره مي‌شد. اسپرمهاي ديگر با عناوين «بيش فعال» به دليل تغيير جهت زياد در مسير شناي خود شناخته شده‌اند كه اغلب باعث حركت آنها در جهت معكوس مي‌شود.

به گفته محققان در حال حاضر هيچ ارتباط شناخته شده‌اي ميان سلامت يك اسپرم و حالت شناي آن وجود ندارد اما اين شيوه تصويربرداري مي‌تواند درهاي جديدي را براي چنين پژوهشهايي در آينده باز كند.

 

منبع : دریافتی- ایسنا

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه