تاریخ انتشار: پنجشنبه 30 شهریور 1391
تغییر دستور العمل های ژنتیکی سلول

  تغییر دستور العمل های ژنتیکی سلول

به دلیل پیشرفت های حاصل شده در علم ژنتیک، شما نیز هم اکنون می توانید با انجام آزمایش هایی از وضعیت شاخص های ژنتیکی خود که نشان دهنده استعداد ابتلا به سرطان های خاصی هستند ، مطلع شوید.
امتیاز: Article Rating

سلول ها به دو صورت دچار تغییرات ژنتیکی می شوند: وراثت و قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی. پاره ای از تغییرات ژنتیکی ازثی توسط دانشمندان شناسایی شده است که این تغییرات خطر ابتلا به برخی سرطان ها ازجمله سرطان سینه، استخوان، روده بزرگ، کلیه و پوست را افزایش می دهند. برخی افراد به میل خودشان تحت یک سری آزمایش ها قرار می گیرند تا از بروز احتمالی تغییرات ژنتیکی مربوط به سرطان خاصی در خود اطلاع پیدا کنند. به اعتقاد محققان فقط 10درصد موارد سرطان برخاسته از تغییرات ژنتیکی وراثتی است. قسمت عمده تغییرات ژنتیکی مرتبط با ابتلا به سرطان از طریق قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی ایجاد می شوند. بعضی از عوامل محیطی عبارتند از دودسیگار، مواد شیمیایی، پرتوها و حتی برخی ویروس های خاص.
مواد شیمیایی و پرتوها ، ماده ژنتیکی موجود در درون سلول ها را تخریب می کنند.ویروس ها ژن های خود را به سلول ها اضافه می کنند که این امر می تواند باعث تخریب و یا نابودی ژن های سالم و طبیعی شود. در بسیاری از موارد یک تغییر ژنتیکی به تنهایی میتواند تاثیری پیوسته ایجاد کند و مسیر را برای سایر تغییراتی که سبب تبدیل سلول های سالم به سلول های سرطانی می شود، باز کند.
همیشه اینگونه نیست که تمام تغییرات مضر فقط در درون سلول اتفاق بیافتد. گاهی اوقات محیط اطراف سلول نیز تغییر می کند.بیشتر سلول ها در تماس نزدیک با سایر سلول ها زندگی می کنند و اطلاعات و محصولات خود را با آنها مبادله می کنند. اگر محیط اطراف سلول ، غیرطبیعی شود مثلا سیگنال هایی که به سلول می رسند به هم ریخته شوند، سرآغاز تغییرات در رفتار سلول خواهد بود. هیچ کس به درستی مکانیسم آن را نمی داند . این که آیا یک سلول غیرطبیعی محرک تغییرات است یا محیط. محققان هم به دنبال تغییرات درونی سلول و هم به دنبال تغییرات در محیط بیرون سلول هستند تا بتوانند حداقل بخشی از معمای سرطان را حل کنند.
پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
شنبه, 01 مهر,1391

محمود خسروی

جالب بود البته من شنیدم که در حقیقت زبان برنامه نویسی سلولها با بروز عوامل ژنتیکی و محیطی تغییر می کند درست مانند برنامه کامپیوتری که شما یک سطر را حذف می کنید یا اضافه می کنید یا تغییر می دهید نتیجه اجرای برنامه کامپیوتری نیز تغییر می کند.این که کدام سطر در زبان برنامه نویسی سلول تغییر کنددر بروز نوع سرطان هم موثر خواهد بود و در حقیقت منشائ تولید سلولهای سرطانی هم در این جا مشخص می شود.
این که چگونه بتوانیم از این تغییر ساختار برنامه نویسی سلولها مطلع شویم می تواند در تشخیص بهنگام سرطانها موثر باشد

جمعه, 31 شهریور,1391

سپیده

خیلی جالب بود .خیلی خوبه که علم ژنتیک به سرعت در حال گسترشه

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه