تاریخ انتشار: چهارشنبه 05 مهر 1391
کشف  حامل مولکولی جدید دارو  برای درمان بیماری ها

کشف حامل مولکولی جدید دارو برای درمان بیماری ها

محققان دانشگاه ایالتی کانزاس مولکولی را کشف کرده اند که ممکن است قادر به انتقال داروها به داخل بدن برای درمان بیماری ها باشد.

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، برای اولین بار، محققان وزیکول متصل به غشائی را که کاملا از پپتید (مولکول های متشکل از اسیدهای آمینه تشکیل دهنده بلوک های ساختمانی پروتئین) تشکیل شده است را طراحی و تولید کرده اند. غشاء و فرآیندهای غشایی می تواند به عنوان یک سیستم دارورسانی جدید برای درمان سرطان و بیماری های عصبی به کار گرفته شوند.
این مطالعه که به رهبری John Tomich استاد بیوشیمی دانشگاه ایالتی کانزاس انجام شده ، در مجله PLOS ONE منتشر شده است.
پپتیدها مجموعه ای از رشته مولکول های متشکل از اسیدهای آمینه هستند که به طور طبیعی تشکیل می شوند. خواص شیمیایی یک پپتید ایجاد وزیکولی می کند که Tomich آن را حباب می نامد که از یک غشاء نازک و توخالی ساخته شده است. این حباب ایجاد شده در محلول ، با آب و نه هوا پر می شود.
پپتیدها و یا حباب ها را می توان در یک محلول حاوی دارو و یا مولکول های دیگر ایجاد کرد که به این ترتیب دارو توسط کپسول پپتیدی محصورمی شوند ، شبیه به کپسول های ژلاتینی که در درمان های خوراکی مصرف می شوند. این حباب های پپتیدی می توانند در بدن برای درمان بیماری ها و به حداقل رساندن عوارض جانبی بالقوه داروها به سلول های مناسب تحویل داده شوند.
Tomich گفت: "ما این روش را به عنوان یک راه جدید برای ارائه هر نوع مولکول به سلولها معرفی می کنیم. "ما می دانیم که در برخی از بیماری های زیرمجموعه های خاصی از سلول ها دچار نقص عملکرد می شوند، و ما می خواهیم با این روش به طور خاص تنها آنها را به جای حمله به همه سلول ها از جمله سلولهای سالم هدف قرار دهیم.
این یافته می تواند برای ژن درمانی که برای درمان بیماری ها از جایگزین کردن سلول های بیمار با سلولهای سالم استفاده می کند، مفید باشد. ژن درمانی در پژوهشهای بالینی در حال آزمایش است، اما بزرگترین چالش در آن این است که چگونه به بهترین وجه ژن ها را به سلول مورد نظرارائه داد.
هنگامی که ازیک ویروس برای انتقال ژن استفاده می شود، سیستم ایمنی بدن می تواند به ویروس حمله کرده یا ایجاد تومورکند. سیستم های مبتنی بر لیپید نیز ممکن است باعث التهاب شده و یا به درستی به سلول های مناسب متصل نشوند .
پپتیدهای ایجاد شده توسط محققان دانشگاه ایالتی کانزاس مزایای بیشتری نسبت به همتایان لیپیدی خود دارند. این پپتیدها ثبات و دوام بهتری داشته ، ساده تر و سریعتر تولید می شوند و آنها را می توان به منطقه خاصی از بدن انتقال داد.