تاریخ انتشار: شنبه 08 مهر 1391
موفقیت محققان ایرانی در توليد «چسب فيبريني» از «خون بند ناف»
براي نخستين بار در دنيا انجام شد؛

  موفقیت محققان ایرانی در توليد «چسب فيبريني» از «خون بند ناف»

محققان بانك عمومی خون بند ناف رويان براي نخستين بار موفق به توليد چسب فيبريني از خون بند ناف شدند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان، دكتر مرضيه ابراهيمي، رييس بانك خون عمومی بند ناف رويان با اعلام اين مطلب گفت: اين نخستين بار است كه يك چسب فيبريني بدون نياز به فرد دهنده پلاسما و تنها از طريق خون بند ناف ساخته مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: پيش از اين در اروپا هر دو بخش سازنده چسب فيبريني (فيبرينوژن و ترومبين) از نمونه پلاسماي انساني به صورت اتولوگ (دهنده پلاسما و گيرنده چسب يكسان هستند) تهيه مي‌شد. در آمريكا نيز تنها بخش ترومبين گاوي (پلاسماي تهيه شده از گاو) به صورت تجاري در دسترس بود.

ابراهيمي با اشاره به اينكه پلاسماي تهيه اين چسب از نظر تست‌هاي ميكروبي و ويروسي تاييد مي‌شود، ادامه داد: در مركز سلول درماني و بانك خون بند ناف رويان اين محصول بدون نياز به فرد دهنده پلاسما و تنها از پلاسماي خون بند ناف تهيه مي‌شود كه توليد تجاري آن نيز به زودي ميسر خواهد شد.

اين چسب بيولوژيك از فاكتورهاي انعقادي موجود در پلاسما شامل فيبرينوژن، ترومبين، فاكتور 13 و پروتئين‌هاي پلاسما مانند فيبرونكتين و پلاسمينوژن به دست مي‌آيد كه به عنوان روشي جديد در جراحي‌هاي باز به كار گرفته مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: خاصيت الاستيك، استحكام كششي و چسبندگي بافت چسب فيبريني پلاسما، آن را گزينه مهمي در جراحي باي پس قلبي و ريوي و ترميم آسيب طحال كرده است. در عمل جراحي زيبايي نيز چسب فيبريني جايگزين بخيه شده و به كاهش تشكيل زخم و تثبيت پيوند پوست در بيماران دچار سوختگي استفاده مي‌شود.

به گزارش ایسنا، به گفته وي، درزگيرهاي فيبريني (چسب فيبريني) همچنين در ترميم استخوان و غضروف استفاده مي‌شود.

گفتني است كه پيش از توليد اين چسب از خون بند ناف، در ايران نيز چسب فيبريني به همان طريق معمول كشورهاي اروپايي و آمريكايي توليد مي‌شد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه