تاریخ انتشار: شنبه 08 مهر 1391
جمع آوری سلول های بنیادی از تومورها

  جمع آوری سلول های بنیادی از تومورها

گاهی اوقات، تومورهایی خوش خیم که تراتوما(Tratomas) نامیده می شوند در تخمدان یا بافت بیضه تشکیل می شوند. تراتوماها دارای سلول هایی از هر سه لایه زاینده جنینی هستند. گاهی اوقات شما مو، دندان و انواع چیزهای عجیب غریب دیگر را در این تومورها پیدا می کنید.
امتیاز: Article Rating

گاهی اوقات تراتوماها سرطانی می شوند، بنابراین تراتوکارسینوما نامیده می شوند. دانشمندان می توانند تراتوکارسینوماهای بدخیم را در آزمایشگاه کشت دهند؛ برخی از سلول هایی که از این کشت ایجاد می شوند خصوصیات یک نوع سلول سرطانی خاص که سلول سرطانی جنینی یا سلول EC نامیده می شود را کسب می کنند. سلول های سرطانی جنینی مثل بقیه سلول های بنیادی سرطانی می توانند به همه انواع سلول های موجود در یک غده سرطانی تبدیل شوند.بنابراین سلول های سرطانی جنینی که از تراتوماهای بدخیم به دست می آیند هم در اصل پرتوانند.

در موش، این سلول ها پایدار هستند اما در انسان تصور می شود که این سلول ها ناهنجاری های ژنتیکی بسیاری داشته باشند و تمایل به ایجاد خطا در تقسیم سلول دارند. چندین دهه این سلول ها را مطالعه کرده اند. در واقع، مطالعه این سلول ها به شکل دیگری این ایده که می توان برخی انواع سلول های پرتوان را در یک ظرف کشت داد، کمک کرد.

کشف منابع سلول های پرتوان در دستگاه تناسلی

سیستم تناسلی انسان از بسیاری از جهات شگفت انگیز است.کمترین آن این است که سلول های زاینده (تخمک در زن ها و اسپرم در مردان) توانایی خود را برای انتقال دستورالعمل های ژنتیکی تمام سلول ها به نسل بعد حفظ می کنند.

یکی از عوامل کلیدی در تولید مثل، سلول های زایای اولیه هستند که به سلول های تخمک در ماده و سلول های اسپرم در نر تبدیل می شوند. سلول های اسپرم و تخمک باید قادر به ایجاد سلول های تمایز نیافته به منظور تولید یک بلاستوسیست باشند. بنابراین سلول های زایای اولیه باید برخی خصوصیات شبه پرتوانی را حفظ کنند.چرا که آنها مسئول تولید سلول هایی هستند که همه سلول های نسل بعد را خواهند ساخت.

اگر شما سلول های زایای اولیه را درست در زمان شروع تشکیل گنادها در جنین استخراج کنید، می توانید آنها را در یک ظرف کشت دهید. سلولهایی که شما به این طریق به دست می آورید ، سلول های پرتوانی هستند که با نام سولل های زایای جنینی شناخته می شوند.این سلو لها از جنین های 5 تا 9 هفته ای که سقط شده اند، گرفته می شوند. از لحاظ تکنیکی ، سلول های زایای جنینی متفاوت از سلول های بنیادی جنینی و سلو لهای کارسینومای جنینی هستند.

زیرا آنها به صورت متفاوت رشد می کنند و رفتارهای متفاوتی را نشان می دهند و DNA آنها از نظر برخی تغییرات اپی ژنتیک متفاوت است. آنها مشکل تر به دست می آیند و کار با آنها کمی سخت تر از کار با سلول های بنیادی جنین انسانی است. اما برای مطالعه بر روی خصوصیت پرتوانی مفیدند. برخی محققان به دنبال کشف پتانسیل استفاده های درمانی برای آنها هستند.

بافت بیضه نیز منبعی از سلول ها به نام سلولهای بنیادی اسپرماتوگونی که پرتوان هستند ایجاد می کند. این سلول ها به سختی در آزمایشگاه رشد می کنند اما وقتی دانشمندان بتوانند آنها را جداسازی کنند و کشت دهند، به نظر می رسد که این سلول ها خصوصیات پرتوانی داشته باشند.

درحالت کلی، سلول های پرتوانی که از رده های زایا هستند، به سختی به دست می آیند و به سختی نیز رشد می کنند. این سلول ها با سلول های بنیادی جنینی یکسان نیستند.اما به دلیل خصوصیاتی که دارند، دانشمندان آنها را برای مطالعه مناسب می دانند.

پایان مطلب/ 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه