تاریخ انتشار: دوشنبه 10 مهر 1391
پاکسازی سلول های بنیادی برای درمان ایمن ترسلول های  IPS

  پاکسازی سلول های بنیادی برای درمان ایمن ترسلول های IPS

سلول های iPS دارای خواصی شبیه به سلولهای بنیادی جنینی می باشند، که سلول هایی با ظرفیت نامحدود تمایز به هر نوع بافت در بدن، از جمله مغز،ریه، پوست، قلب و کبد هستند. بنابراین توانایی آنها درطب ترمیمی که درآن بافت های آسیب دیده یا بیمار توسط بافت های در حال رشد جدید ترمیم و جایگزین می شوند، زیاد است
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، مشکل عمده ای که دراستفاده درمانی سلول های بنیادی مهندسی شده بدست آمده ازبافت بالغ (سلول های بنیادی پرتوان القایی یا سلول های IPS) وجود دارد، خطر سلولهای تمایز نیافته باقی مانده است که پس از پیوند به بیمار تشکیل تومورمی دهد. بنابراین با وجودیک ه درمان با سلول های بنیادی IPS ممکن است موثر باشد، تا زمانی که این مشکل وجود دارد پرخطرمی باشد. درحال حاضر پژوهشگران در کلینیک مایو آمریکا ،راه حلی را برای پاکسازی این سلولهای تشکیل دهنده توموربا آسیب به    DNA آنها یافته باشند.
نتایج این مطالعه درمجله Stem Cells Translational Medicine منتشرشده است.
Timothy Nelson نویسنده ارشد این مطالعه توضیح می دهد: سلولهای iPS دارای خواصی شبیه به سلولهای بنیادی جنینی می باشند، که سلول هایی با ظرفیت نامحدود تمایز به هر نوع بافت در بدن، از جمله مغز،ریه، پوست، قلب و کبد هستند. بنابراین توانایی آنها درطب ترمیمی که درآن بافت های آسیب دیده یا بیمار توسط بافت های در حال رشد جدید ترمیم و جایگزین می شوند، زیاد است.
سلول های بنیادی پرتوان القایی امیدهای زیادی را درعرصه طب ترمیمی ایجاد کرده است، با این حال، خطر رشد سلول های کنترل نشده وجود خواهد داشت که از استفاده آنها به عنوان درمان دارویی جلوگیری می کند.
دراین مطالعه ، نلسون و همکارانش با استفاده از موش های آزمایشگاهی نشان دادند که تیمارسلول های IPS با داروی شیمی درمانی بطورانتخابی سبب آسیب رساندن به DNA سلول های بنیادی و از بین بردن آنها می شود، به طوری که آنها نمی توانند بطورغیر قابل کنترل رشد کرده و تشکیل توموردهند. شیمی درمانی  سلولهای iPS را با تحریک خودکشی سلولی یا آپوپتوز، که یک واکنش طبیعی به آسیب DNA است،می کشد.
این پژوهشگران همچنین دریافتند که سلولهای بنیادی حساسیت بیشتری نسبت به این درمان دارند.
نلسون می گوید: درمقایسه با انواع سلول های سوماتیک، سلولهای بنیادی جنینی و سلولهای بنیادی پرتوان القایی حساسیت بیشتری به عوامل ژنوتوکسیک القا کننده آپوپتوز نشان می دهند.
شیمی درمانی بر سلول های سالم تاثیر نمی گذارد
این گروه معتقد است که کشف آنها می تواند با توسعه یک استراتژی درمانی بی خطر با استفاده از سلولهای پرتوان القایی به درمان بیماران کمک کرده و موانع بر سر راه استفاده از سلول های IPS را بردارد.
درمجموع، این مطالعه استفاده از یک پاسخ آپوپتوزی دارای حساسیت فوق العاده به آسیب DNA را در سلول های بنیادی پرتوان القایی ثابت کرده و احتمال کاهش خطر ابتلا به رشد تومور و افزایش ایمنی پیوند این سلول های پیش ساز مهندسی شده را نشان می دهد.
پژوهشگران درکلینیک مایو مطالعات زیادی را برای توسعه طب ترمیمی با استفاده از سلول های بنیادی انجام داده اند، Andre Terzic نویسنده این مطالعه و مدیر مرکز طب ترمیمی در کلینیک مایو می گوید:
"با بهره برداری از پتانسیل طب ترمیمی، ما قادر به ارائه راه حل های قطعی تر به بیماران خواهیم بود.

پایان مطلب/
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه