تاریخ انتشار: دوشنبه 10 مهر 1391
سلول درمانی آسیب شبکیه ناشی از دیابت امیدوار کننده است
استاد دانشگاه Wisconsin در گفتگو با "بنیان":

  سلول درمانی آسیب شبکیه ناشی از دیابت امیدوار کننده است

استاد دانشگاه Wisconsin اظهار داشت: در صددیم تا از روی imaging ، رگ زایی، نمونه خون و متابولامیکس احتمال وقوع رتیناپتی در افراد دیابتی را پیش بینی و درصورت امکان، از وقوع آن جلوگیری کنیم.
امتیاز: Article Rating

دکتر امیرحسین اسدی استاد دانشگاه Wisconsin در گفتگو با "بنیان" اظهار داشت: در صددیم تا از روی imaging ، رگ زایی،  نمونه خون و متابولامیکس احتمال وقوع رتیناپتی در افراد دیابتی را پیش بینی و درصورت امکان، از وقوع آن جلوگیری کنیم. (آسيب شبکيه چشم در اثر بيماري ديابت را رتينوپاتي ديابتي می گویند.)

وی که بر روی محاسبه، آنالیز اطلاعات و مدل سازی ملکولی براساس اطلاعات به دست آمده مشغول به کار است گفت: آزمایش هایی که تا کنون انجام شده در بخش ژنومیکس و پزشکی ملکولی بوده است. این آنالیزها برای دیابت ، آلزایمر و بیماری های ژنتیکی مثمر ثمر است.

این استاد دانشگاه آمریکایی ویسکونسین که تربیت دانشجوهای ایرانی را نیز در این دانشگاه به عهده دارد افزود: به طور کلی سعی می کنیم براساس سیستم بیولوژی، دینامیک شبکه های ترانس کریپتوم را مطالعه و اثری که روی ژنو تیپ و رفتار آن ارگانسیم می گذارد بررسی کنیم.

وی این آنالیزها را برای دانش علوم پایه ضروری دانست و افزود: در پزشکی بالینی نیز روی رگ زایی و سلول های اندوتلیال شبکیه انسان و موش مشغول آزمایش هستیم.

دکتر اسدی با تاکید بر اینکه با آزمایش بر روی موش به دنبال راهی برای جلوگیری از وقوع رتینوپاتی هستیم تصریح کرد: با مطالعه نمونه خون موش های مبتلا ، اگر بتوانیم راهی را پیدا کنیم قطعا می تواند در باره انسان نیز صدق و از کوری ناشی از دیابت جلوگیری کند.

وی درباره سلول درمانی رتینو پاتی گفت: چون در این بیماری بازبرنامه نویسی و رگ زایی اتفاق می افتد بر همین اساس تصمیم گرفتم بر روی تغییر عملکرد سلول به کمک سلول های بنیادی کار کنم. امید جوامع پزشکی دنیا به این است بیماری های لاعلاج و صعب العلاج را از طریق سلول های بنیادی معالجه و یا از شیوع آنها جلوگیری  و یا از شدت مرض کم کنند.

این محقق درباره دستاوردهای جدید سلول درمانی گفت: یکی از محققان انستیو چشم آمریکا موفق شده است مولکول گیرنده یا ریسپتور هایی که در انسان از بین می رود را به کمک سلول های بنیادی باز تولید کند . قبلا بیماری های شبکیه به نوع دیگری درمان می شد اما الان با کمک سلول های بنیادی خود فرد می توان این کار را کرد. محققان همچنین توانسته اند بر روی کبد ، خوب شدن زخم و ساخت مویرگ و رگ های مختلف نیز با کمک سلول های بنیادی کارهایی انجام دهند.

اسدی با اشاره به بیماری های رایج در آمریکا گفت: دیابت در حال حاضر در این کشور بسیار شایع است و برخی اضافه وزن را علت این بیماری ذکر می کنند اما فاکتورهای اساسی دیگر مثل آلودگی محیط زیست که بدون اطلاع افراد صورت می گیرد به شیوع بیماری ها دامن زده است. از طرف دیگر هورمون ها و داروهایی که افراد استفاده می کنند هم  وارد آب شده و از آن به مواد غذایی راه یافته و بسیاری از مواد غذایی مواد مصنوعی زیادی دارند که بر روی سلامت موثرند هرچند که تا کنون به خوبی مورد بررسی قرار نگرفته اند.

ایدز و آلزایمر بزرگترین خطر آمریکا طی 20 سال آینده

این محقق اضافه کرد: در حال حاضر بیشترین بودجه درمانی در آمریکا بر روی ایدز و آلزایمر سرمایه گذاری شده است و پیش بینی می شود که تا 20 سال آینده تعداد زیادی با این مشکل مواجه شوند.

وی علت اصلی مرگ و میر در آمریکا در شرایط کنونی را سرطان عنوان کرد و گفت: در این میان سرطان ریه از ریسک بالاتری برخوردار است.

استاد دانشگاه ویسکونسین به بیماری های شایع در ایران نظیر MS اشاره کرد و گفت: طی چند سال اخیر این بیماری شیوع زیادی داشته اما در برخی نقاط ایران برخی بیماری ها شایع تر است. به عنوان مثال  در اراک سرطان دستگاه گوارش شیوع داشته و در خانم ها 5 برابر آمار بهداشت جهانی است. صرع نیز اخیرا در ایران افزایش داشته که نشان میدهد باید روی آن تحقیق شود.

وی ابراز امیدواری کرد با مطالعه بیشتر در علوم پایه بتوان رنج بیماری ها را کاهش داد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه