تاریخ انتشار: چهارشنبه 03 تیر 1394
سلول درمانی در بیماری های پوستی و زیبایی
پزشك عمومي و پژوهشگر كلينيك پوست پژوهشگاه رويان

  سلول درمانی در بیماری های پوستی و زیبایی

یافتن راهی برای بهبود بیماری های پوستی همواره یکی از دغدغه های جامعه علمی و تحقیقاتی بوده است . سلول درمانی یکی از روش هایی است که از سال های گذشته پس از طی مراحل تحقیقاتی وارد چرخه درمان بیماری های پوستی شده است.
امتیاز: Article Rating

سلول درمانی در پوست، در مواردی مانند بیماری های لک و پیس (ویتیلیگو)، اپیدرمولایزیس بلوزا EB، سوختگی حاد، پسوریازیس، اسکلرودرمی، زخم مزمن و زخم دیابتی و یا مواردی همچون چین و چروک و اسکار کاربرد دارد. 

تحقیقات سلول درمانی در بیماریهای پوستی در پژوهشگاه رویان از حدود 6 سال پیش آغاز شده است. در حال حاضر کلینیک پوست مرکز سلول درمانی رویان در 4 مورد شامل بیماری لک و پیس، اسکار ناشی از آکنه و سوختگی، چین و چروک و تزریق چربی با سلولهای بنیادی برای زیبایی به مراجعه کنندگان خدمات درمانی ارایه می دهد. 
همچنین چندین طرح تحقیقاتی در این پژوهشگاه در دست اجرا است که از جمله آن می توان به بیماری EB ، سوختگی های حاد، بیماری پسوریازیس، اسکلرودرمی و تکنیک تزریق چربی با سلولهای بنیادی برای زیبایی اشاره کرد. 

بیماری لک و پیس(ويتيليگو)  **
از حدود 5 سال پیش خدمات درمانی در مورد این بیماری در پژوهشگاه رویان آغاز شده است و تاکنون بیش از 1500 نفر درمان شده اند.  البته بیمارانی می توانند تحت سلول درمانی قرار گیرند که پیشرفت بیماری آنها یک سال متوقف شده باشد و سن آنها حداقل 12 سال باشد. در مورد افرادی که بیش از 60 سال سن داشته اند نیز این روش درمانی استفاده شده و اثربخش بوده است. 
میزان پاسخگویی به درمان تقریبا 60 درصد بوده است. یعنی از هر 10 نفر حدود 4 نفر پاسخ درمانی ضعیف داشته و مابقی پاسخ درمانی خوب یا کامل داشته اند. سالیانه حدود 1500 بیمار مبتلا به ویتیلیگو معاینه و حدود 300 نفر سلول درمانی می شوند. 
ابتدا یک قطعه تقریبا 3 سانتی متری از پوست ناحیه سالم بیمار و با بی حسی موضعی جدا شده و سلول های رنگدانه ساز آن زیر لکه های بیمار تزریق می شود و حدود 2 تا 6 ماه طول می کشد تا پاسخ درمانی بیماران آغاز شود. 
علاوه بر ویتیلیگو، سلول درمانی در مورد خال های مادرزادی سفید رنگ و لک های سفید رنگ ناشی از بروز حوادث مانند ضربه، تصادف، بخیه و گزیدگی حشرات و هر نوع آسیبی که سبب از بین سلول های رنگدانه ساز شود، نیز صورت می گیرد.

اسکار آکنه و چین و چروک 
فرورفتگی های ناشی از جوش های پوستی، سوختگی، بیماری سالک و یا بخیه از جمله مواردی است که این روش برای رفع آنها استفاده می شود. همچنین از همین روش درمانی برای ترمیم چین و چروک پوست استفاده می شود، بنابراین می توان از روش سلول درمانی برای رفع این فرورفتگی ها و بهبود وضعیت چین و چروک پوست نیز استفاده کرد. 
علت اصلی در بروز فرورفتگی های پوستی، آسیب سلول های فیبروبلاست است؛ این سلول های کلاژن ساز در ناحیه عمقی پوست قرار دارند که در اثر حوادث یا  بیماری ها از بین می روند و فرورفتگی هایی در پوست ایجاد می شود. 
در زمان بروز چین چروک، سلول های فیبروبلاست پوست کاهش یافته و همچنین پیر می شوند و کارآیی زمان جوانی را برای ساخت مجدد کلاژن از دست می دهند.  در سلول درمانی برای رفع هر نوع فرورفتگی پوستی، تلاش می شود سلول های فیبروبلاست در محل مورد نظر تزریق شوند تا با گذشت زمان فرورفتگی ها پر و پوست ظاهر بهتری یابد.  این سلول ها از ناحیه پشت گوش گرفته می شود به این صورت که یک سانتی متر از پوست این ناحیه برداشته و در آزمایشگاه سلول های فیبروبلاست آن جدا می شود. 
علت برداشتن سلول از پشت گوش، جوانتر بودن این سلول ها است.  بطوریکه سلول های پشت گوش 2 تا 10 سال جوانتر از سلول های فیبروبلاست صورت است بنابراین استفاده از این سلول ها به داشتن نتیجه ای بهتر کمک می کند. 
با برداشتن بخشی از پوست پشت گوش، می توان بین 600 هزار تا یک میلیون سلول فیبروبلاست به دست آورد که آنها در آزمایشگاه به مدت یک ماه کشت داده می شود و پس از یک ماه حدود 70 تا 90 میلیون سلول فیبروبلاست به دست می آید. 
این سلول ها طی 3 مرحله به فاصله زمانی یک ماه در قسمت اسکار آکنه، چین و چروک یا هر نوع فرورفتگی تزریق می شود. دوره درمان حدود 4 ماه شامل یک ماه برای کشت سلولی و 3 ماه برای تزریق می باشد. نتیجه سلول درمانی از تزریق دوم به بعد به تدریج آغاز می شود و با گذشت زمان سیر صعودی می یابد.  میزان اثربخشی این روش درمانی به سن، ژنتیک و عواملی مانند ورزش نکردن، سیگار کشیدن، مصرف مشروبات الکی وابسته است ولی بطور کلی بین 40 تا 80 درصد است.  سلول درمانی بر روی افراد 20 تا 65 سال انجام شده است و هر چه سن افراد پایین تر باشد، میزان اثربخشی این روش درمانی بر روی آنها بیشتر است. 

طرح های تحقیقاتی
در مورد بیماری EB، سوختگی های حاد، بیماری پسوریازیس، اسکلرودرمی و اسکار سوختگی تحقیقاتی در دست اجرا است. 
بیماری EB یک بیماری نادر ژنتیکی است که در اثر آن زخم های شدیدی روی سطح بدن و انگشتان دست ها و پاها ایجاد و در مواردی منجر به چسبندگی انگشت ها می شود.  سلول درمانی در مورد این بیماران تنها درحد کاهش میزان شدت زخم ها و بهبود آنها صورت می گیرد و نمی تواند بیماری را به طور کامل درمان کند. تاکنون سلول درمانی روی حدود 40 نفر از مبتلایان به این بیماری صورت گرفته است.  
در مورد درمان عوارض ناشی از سوختگی های حاد نیز سلول درمانی بر روی 9 نفر انجام شده است و درحال تحقیقات می باشد.
پسوریازیس یک بیماری مزمن خود ایمنی است که پوست مبتلایان به آن دچار قرمزی و پوسته ریزی  با پوسته های سفید نقره ای می شود.  برای درمان این بیماران سلول های بنیادی داخل زخم های آنها تزریق می شود؛ این بیماری نیز ژنتیکی است و امیدواریم با این روش بتوانیم زخم های بیماران را تا حدی بهبود بخشیم . تا کنون 3 نفر در طرح شرکت داشته اند و نتیجه نهایی طرح در پایان مشخص می شود. 
اسکلرودرمی نیز یک بیماری خود ایمنی است که پوست مبتلایان به آن سفت می شود و این سفتی پوست بیشتر در پوست انگشتان صورت و دور لب آنها دیده می شود و ممکن است برخی از آنها به عوارض ریوی، کلیوی یا قلبی نیز دچار شوند. 
برای این بیماران تزریق وریدی سلول های بنیادی صورت می گیرد تا عوارض ناشی از آن تا حدی بهبود یابد. درحال حاضر استفاده از سلول درمانی در مورد این بیماری ها در مرحله تحقیقات بالینی قرار دارد و در صورت رسیدن به نتایج قابل قبول وارد مرحله ارایه خدمات درمانی می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
یکشنبه, 10 دی,1402

مرتضی

با سلام من مدتی هستش که‌ درگیر پیسی هستم و ریشه ارثی در خانواده ما داره و حدودا ۲ سالی هستش که مقداری دور چشم و پلکمو درگیر کرده ، میخواستم بپرسم ایا درمانی دارد ؟ من ۳۱ سالمه
با تشکر

چهارشنبه, 19 مهر,1402

رجبی

سلام .ببخشید دکتر
من بیماری پسوریازیس دارم ممکن با سلول درمانی درمان بشم لطفا راهنمائیم کنین .تشکر فراوان

یکشنبه, 30 مهر,1402

پزشک مشاور

رجبی@:
با سلام
فعلا برای این بیماری که ناشی از حمله سیستم ایمنی و نوعی بیماری خود ایمنی است، سلول درمانی انجام نمیشود و محصول تولید شده برای افرادی است که دارای دچار ضایعات پوستی مانند اسکار و اکنه هستند و یا برای جوان سازی پوست افرادی که دارای چروک های شدید پوستی ناشی از جوش های پوستی، سوختگی و یا بخیه هستند استفاده می شود.

شنبه, 30 اردیبهشت,1402

فریبا

با سلام مشکل پوستی کراتودرما پالموپلانتار ppk را
میشه با سلولهای بنیادی درمان کرد؟؟

ﺳﻪشنبه, 02 خرداد,1402

پزشک مشاور

فریبا@:
با سلام
با توجه به اینکه بیماری ذکر شده ناشی از یک اختلال ژنتیکی و ارثی است، کاندید سلول درمانی نمیباشد،مرکز سلول درمانی رویان تنها برای بیماری ویتیلیگو یا لک و پیس خدمات درمانی ارئه میدهد.

دوشنبه, 04 مهر,1401

شهلا فتاحی

سلام ۵۰ سال دارم جای اسکار وچروک در چند جلسه درمانی درمان می شود

چهارشنبه, 06 مهر,1401

پزشک مشاور

شهلا فتاحی@
با سلام
محصول رنیودرم سل در حال حاضر در فاز 3 بالینی است، زمان بیمارگیری مجدد از طریق همین سایت اعلام میشود.

جمعه, 27 اسفند,1400

میثم

سلام من لیکن پلان سر دارم آیا با سلول بنیادی درمان می‌شود ؟شما پیشنهادی برای درمان دارید؟سن من۳۵سال هست

شنبه, 28 اسفند,1400

پزشک مشاور

میثم@:
با سلام
برای بیماری های پوستی مربوط به ریزش مو فعلا طرحی در دستور کار نیست.

یکشنبه, 22 اسفند,1400

Nilofar

با سلام وقت بخیر آیا درمانی برای اسکار بخیه وجود دارد آیا میشود رنگدانه پوست که ب رنگ قرمز یا سفید هست رو به رنگ طبیعی خود پوست دراورد؟!

دوشنبه, 23 اسفند,1400

پزشک مشاور

fNilofar@:
با سلام
کلینیک پوست برای ترمیم و جوان سازی پوست، یک محصول به نام رنیودرم سل است که برای افرادی است که دارای دچار ضایعات پوستی مانند اسکار و اکنه هستند و یا برای جوان سازی پوست افرادی که دارای چروک های شدید پوستی ناشی از جوش های پوستی، سوختگی و یا بخیه هستند استفاده می شود. این محصول هم فازهای کلینیکال ترایال 1 و 2 را گذرانده و در حال حاضر در فاز 3 بالینی است.

یکشنبه, 21 شهریور,1400

3560

سلام وقت بخیر، با این روش پیوند سلولهای بنیادی انگشتان تغییر شکل داده شده وکج شده در اسکلرودرمی ممکنه به حالت عادی برگردن؟

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه