تاریخ انتشار: پنجشنبه 13 مهر 1391

  دانشمندان راه تازه ای برای افزایش ضریب ایمنی سلول درمانی یافته اند

استراتژی های بهبود ایمنی درمان با سلول های بنیادی به طور کلی بر جدا کردن و یا حذف سلول های آسیب دیده طی تمایز سلولی متمرکز شده است.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday.com، سلول های بنیادی پرتوان القایی، پتانسیل بسیار زیادی در درمان بیماری های ناتوان کننده مختلف نشان می دهند، اما  آنها درمعرض خطرقرار دارند: طی فرایند برنامه ریزی مجدد سلول ها برای رشد و تمایز به بافت های مورد نظر، بخشی از DNA آنها ممکن است آسیب دیده و باعث تبدیل آنها به تومورشود.
محققان در تلاش برای یافتن راهی برای غلبه براین مشکل بزرگ و ایجاد یک درمان بسیار امیدوار کننده هستند.
در حال حاضر، پژوهشگران کلینیک مایو در روچسترفکر می کنند که ممکن است پاسخی برای این مشکل یافته باشند. آنها درگزارشی در مجله Stem Cells Translational Medicine جزئیات روشی کم هزینه و بسیار موثر را برای شناسایی و پاکسازی سلول های در معرض خطر طی مراحل اولیه فرایند تمایزرا توضیح دادند.
دکتر Timothy J. Nelson، مدیر گروه زیست شناسی سلولی در کلینیک مایو می گوید: استراتژی های بهبود ایمنی درمان با سلول های بنیادی به طور کلی بر جدا کردن و یا حذف سلول های آسیب دیده طی تمایز سلولی متمرکز شده است. با این حال، در حالی که این روش ها قادربه کاهش تعداد تومورها ی تشکیل شده و همچنین کاهش قابل توجه اندازه آنها است، هزینه مواد تخصصی و تجهیزات مورد نیاز برای انجام این کار یک چالش بزرگ برای برنامه های کاربردی گسترده بالینی می باشد. 
تیم مایو، درمقابل ، یک پروتکل نسبتا ساده را ابداع کرده که شامل کشت سلول های بنیادی با genotoxin – ماده ای که جهش های ژنی یا تغییرات کروموزومی درسلول های آلوده  را حس کرده و آنها را می کشد- قبل از درمان است. آنها نظریه خود را با استفاده از سلول های بنیادی گرفته شده از یک مدل موشی آزمایش کردند.
Nelson می گوید: نتایج به دست آمده نشان داد که نه تنها سلول های آلوده می میرند، بلکه بر توان تمایزی سلول های سالم باقی مانده تاثیر نگذاشته و هیچ گونه پیامد منفی بر ثبات ژنومی آنها ندارند. این روش برهر دو نوع سلول بنیادی به دست آمده از منابع طبیعی و مهندسی زیستی موثر بوده است.
دکتر Anthony Atala گفت:" پتانسیل بالقوه این سلولها درتشکیل تومور، مانع قابل توجهی دراستفاده درمانی این جمعیت های سلولی خاص بوده است، استراتژی مشخص شده دراین مقاله امیدهایی را برای جلوگیری از خطر رشد خارج ازکنترل این سلول ها بر پیوند ایجاد کرده است."
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
یکشنبه, 27 اسفند,1391

زهرا

مادرم بیماری پانکراس دارد دکتر روش ایمنی درمانی را برایش شروع کرده چون معتقد بود جراحی و شیمی درمانی نمیخواهد ظاهرا" تومورش خوش خیم است الان دو سال است این بیماری را دارد جلسه سوم (تزریق آمپول ) انجام شد اما سه چهار ساعت بعد تب و لرز درد عضله شدید میگیرد خودش میگوید نمیخوام اما ما سعی بر این داریم با هر مکافاتی شده درمان را ادامه دهیم تا ببینیم چه میشود دعایمان کنید . از اینکه شیمی درمانی نشد و موهایش نمی ریزد و .......خوشحالیم تا بعد...........

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه