تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 09 تیر 1394
تخمک گذاری موفقیت آمیز 100 تخمک از یک موش ماده

  تخمک گذاری موفقیت آمیز 100 تخمک از یک موش ماده

میانگین تعداد تخمکی که از موش های مدیفه شده ژنتیکی(موش ناک اوت) با استفاده از روش های پیشین القای سوپر اوولاسیون به دست آمده است، حدود 20 عدد بوده است که تعداد واقعی آن کمتر و حدود 10 است. با این حال، محققین در دانشگاه Kumamoto ژاپن یک روش اولترا سوپر اوولاسیون را ایجاد کرده اند و توانسته اند با موفقیت 100 تخمک را تنها از یک موش ماده بدست آورند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، محققین توانسته اند با رشد جنین های طبیعی دو سلولی از این تخمک ها، کارایی آن ها برای اهدافی مانند IVF و انتقال جنین را اثبات کنند. این دستاورد می تواند تکنولوژی مفیدی برای تولید انبوه موش های ناک اوت در آینده باشد. در روش های سوپر اوولاسیون القا شده مرسوم گنادوتروپین سرم مادیان باردار(PMSG) که یک هورمون تحریک کننده فولیکول است به موش های ناک اوت تزریق می شود با این هدف که تعداد بیشتری فولیکول تخمدانی شکل گیرد. با این حال، تعداد واقعی تخمک های بدست آمده از یک موش ماده محدود است و در حالت حداکثر به 30 عدد می رسد.

محققین به این نتیجه رسیدند که آنتی سرم اینهیبین را به فرایند سوپر اوولاسیون اضافه کنند. هورمون اینهیبین طی تکوین از گنادها آزاد می شود و موجب تنظیم ترشح FSH می شود. استفاده از آنتی سروم اینهیبین، ترشح شدید FSH را با خنثی کردن اینهیبین موجود در بدن موش های ناک اوت ماده افزایش می دهد. علاوه براین با تزریق PMSG به طور همزمان، موش ها تعداد بیشتری فولیکول را ایجاد می کنند که منجر به اوولاسیون موفقیت آمیز بیش از 100 تخمک از موشهای ناک اوت می شود که این میزان سه تا چهار برابر روش های مرسوم است. همان طور که گفته شد این روش می تواند تعداد جانوران آزمایشگاهی ما را که کاهش آن ها در آزمایشات یکی از مشکلات است، را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و هم چنین با ایجاد تعداد زیادی اُووم از تعداد اندکی موش ماده، انجام IVF و انتقال جنین راحت تر خواهد بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه