تاریخ انتشار: پنجشنبه 11 تیر 1394
گورخرماهی مدل جدیدی را برای مطالعه سندرم روده کوتاه ارائه می دهد

  گورخرماهی مدل جدیدی را برای مطالعه سندرم روده کوتاه ارائه می دهد

محققین در بیمارستان کودک لس آنجلس، با ایجاد یک مدل جدید از سندرم روده کوتاه(SBS) در گورخرماهی، امیدهای جدیدی را برای کودمان مبتلا به این بیماری فراهم کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، سندرم روده کوتاه یا SBS یک بیماری بسیار کشنده است که به دلیل کوتاهی روده و ناکارامدی آن ، بیماران قادر به جذب مناسب میزان کافی از مواد غذایی نیستند و نتیجه این سوء تغذیه شدید کشنده خواهد بود.

برخی از بیماران از طریق پدیده ای به نام سازش پذیری(adaptation) توانایی خود در جذب غذا از طریق این روده کوتاه را افزایش می دهند اما مکانیسم آن هنوز به خوبی درک نشده است. این محققین توانسته اند این فرایند سازش پذیری را شبیه سازی کنند. این راه حل جدید استفاده از گورخرماهی بوده است. این محققین  می گویند حتی با این که اندازه این ماهی ها بسیار کوچک است اما می توانیم جراحی مشابه ای مانند کودکان مبتلا به SBS را انجام دهیم. می توان تغییرات ایجاد شده را به وسیله تصاویر سه بعدی با رزولوشن بالا مشاهده کرد. محققین در صدد هستند که با مشاهده این مدل جانوری و آن چه در مورد این بیماری در آن اتفاق می افتد به درک این بیماری در انسان برسند. نتایج بازسازی های سه بعدی نشان می دهد که آن چه در مورد این ماهی ها اتفاق می افتد مشابه آن چیزی است که در مورد بچه ها می افتد. انجام عمل روی گورخرماهی ممکن است به نظر یک تصمیم ناممکن به نظر برسد اما جالب است بدانیم که بسیاری از محققین که از سلول های بنیادی و سلول های پیش ساز برای ظرفیت ترمیمی شان استفاده می کنیم این جراحی ها را بارها انجام داده اند. محققین توانستند با استفاده از این مدل سندرم روده کوتاه در گورخرماهی، سازش پذیری روده را شبیه سازی کنند و دریافتند که بعد از دو هفته افزایش شدیدی در تعداد سلول های پیش ساز مشاهده می شود.در واقع افزایش این سلول های پیش ساز سطح بازجذبی را افزایش می دهد. محققین می گویند که می توان با استفاده از این مدل به مسیرهای سیگنالینگی رسید که در این تکثیر سریع نقش دارند و موجب فرایند سازش پذیری می شوند. امید براین است که این اطلاعات بدست آمده منجر به ایجاد درمان های جدید برای کودکانی شود که از نارسایی روده رنج می برند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه