تاریخ انتشار: یکشنبه 21 تیر 1394
موفقیت محققان ایرانی در شناسایی سلول‌های سرطانی پیش از تشکیل تومور

  موفقیت محققان ایرانی در شناسایی سلول‌های سرطانی پیش از تشکیل تومور

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از امکان شناسایی و جداسازی سلول‌های سرطانی در گردش خون پیش از تشکیل تومور در مشهد خبر داد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ایسنا، دکتر محمدرضا عباس‌زادگان با اعلام این خبر افزود: در این فرآیند که یکی از روش‌های نوین تشخیص بموقع سرطان در جهان به شمار می‌رود، امکان تشخیص سلول‌های سرطانی در سرم خون فرد قبل از تشکیل توده سرطانی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: انتقال این تکنولوژی به کشور یکی از برنامه‌های تشکل مردم نهاد پیشگیری از سرطان «نسترن» در مشهد است که با همکاری موسسه TZB آلمان و دانشگاه UNSW سیدنی استرالیا و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال انجام است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: هم اکنون هیچ برنامه جامع غربالگری برای تشخیص سرطان در کشور نداریم.

استاد گروه ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه 10 درصد از سرطان‌ها زمینه ارثی دارند، خاطرنشان کرد: سرطان در برخی خانواده‌ها تا سه نسل پشت سر هم مشاهده شده است و نیاز است این خانواده‌ها از نظر تشخیص زودرس مورد بررسی قرار گیرند.

وی تغییر سبک زندگی را یکی از راهکارهای مهم در مقابله با سرطان عنوان کرد و گفت: آلاینده‌های محیطی در آب و خاک، اشعه‌ها، رژیم غذایی نامناسب، کم تحرکی، استعمال سیگار و قلیان از عوامل ابتلا به سرطان هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه شیوع بیماری سرطان در ایران و جهان رو به افزایش است، تصریح کرد: با افزایش سن در جامعه و طول عمر مردم شاهد افزایش این بیماری در جامعه خواهیم بود.

به گفته وی، هم اکنون سرطان سومین عامل مرگ و میر در کشورمان بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی و تصادفات به شمار می‌رود.

رئیس مرکز تحقیقات ژنتیک پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: میانگین شیوع سرطان در جهان هم‌اکنون 188 نفر به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت است، درحالی‌که اکنون میانگین شیوع سرطان در ایران 150 به ازای هر صد هزار نفر است.

عباس‌زادگان، شایع‌ترین سرطان در بین مردان و زنان را به ترتیب سرطان‌های معده و پستان عنوان کرد و گفت: در برخی مناطق مانند شمال ایران و شهر گنبد، سرطان مری شایع‌ترین سرطان شناخته شده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه