تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 18 مهر 1391
«تعيين موقعيت فيلوژنيك» و «كنترل كيفيت توالي دي ان اي» امکان پذیر شد
توسط محققان ايراني برای در شناسايي ميكروارگانيسم‌ها:

  «تعيين موقعيت فيلوژنيك» و «كنترل كيفيت توالي دي ان اي» امکان پذیر شد

محققان مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران موفق به ارائه دو دستاورد «تعيين موقعيت فيلوژنيك بر اساس جديدترين استاندارد بين‌المللي ARB» و «كنترل كيفيت توالي 16S rRNA بر اساس ويژگي‌هاي ساختار دوم و ساختارهاي حفاظت شده» براي نخستين بار در خاورميانه شدند.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان دكتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئيس مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران  درباره اين دو دستاورد جديد اظهار كرد: بنا بر اعلام كميته بين‌المللي سيستماتيك پروكاريوت‌ها، تعيين موقعيت فيلوژنيك يكي از الزامات شناسايي پلي‌فازيك ميكروارگانيسم‌هاست كه استفاده از سيستم ARB و پايگاه‌هاي داده SILVA و LTP به عنوان صحيح‌ترين روش رسم درخت فيلوژنيك از سوي اين كميته و به عنوان دقيق‌ترين روش بين‌المللي استاندارد معرفي شده است.
 
وي افزود: اين سيستم از ويژگي‌هاي حفاظت شده توالي و ساختار ژن‌هاي ريبوزومي براي هم‌راستاسازي توالي‌ها و مشخص كردن موقعيت فيلوژنيك سويه استفاده مي‌كند كه براي نخستين بار در خاورميانه، در ايران به كار گرفته مي‌شود.
 
شاهزاده فاضلي با اشاره به اين كه مجموعه نرم‌افزاري ARB با داشتن ابزارهاي مناسب و گروه‌هاي داده‌يي آن، در دنيا به عنوان روشي استاندارد براي آناليز داده‌هاي rRNA در حجم انبوه پذيرفته شده است، توضيح داد: نخستين مقاله اين پروژه در سال 2004 توسط Ludwing و همكاران او منتشر شده و تا كنون بيش از 2800 بار در انتشارات معتبر علمي رفرنس داده شده است.
 
تعيين موقعيت فيلوژنيك» و «كنترل كيفيت توالي دي ان اي» در شناسايي ميكروارگانيسم‌ها
 
رئيس مركز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران درباره ديگر دستاورد محققان اين مركز كه «کنترل کیفیت توالی 16S rRNA بر اساس ویژگی‌های ساختار دوم و ساختارهای حفاظت شده» است به خبرنگار ايسنا گفت: شرط اوليه صحيح بودن هر آناليز، صحت و دقت مناسب داده‌هاي ورودي آن است. خطاهاي ناشي از بدخوانش توالي‌هاي DNA در بسياري از موارد باعث برآورد نادرست از ارتباطات فيلوژنيك و حتي سرمايه‌گذاري مالي، علمي و زماني غير مفيد در شناسايي گونه‌هاي جديد ميكروبي مي‌شود.
 
وي ادامه داد: در اين ارتباط از آخرين ويرايش‌هاي نرم افزار ARB (نوامبر 2011) و پايگاه‌هاي داده (جولاي 2012) مطابق با آخرين استانداردها استفاده مي‌شود تا خطاهاي خوانشي كه بر اساس ساختار دوم و يا ويژگي‌هاي حفاظت شده ساختاري در محصولات ژن‌هاي rRNA قابل رديابي هستند، شناسايي شوند.
 
شاهزاده فاضلي به ایسنا گفت: ارائه اين دو دستاورد در حوزه شناسایی میکروارگانیسم‌ها، گام دیگری در قطع وابستگی به کشورهای خارجی و کمک به محققان داخلی است و مرکز ملي ذخاير ژنتيكي و زيستي ايران آمادگی کامل دارد تا این دو دستاورد را به جامعه تحقیقاتی و محققان كشور ارائه كند.
 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه