تاریخ انتشار: چهارشنبه 19 مهر 1391
اولین کارآزمایی بالینی موفق حفاظت مغز از آسیب ناشی از سکته

  اولین کارآزمایی بالینی موفق حفاظت مغز از آسیب ناشی از سکته

از دانشگاه کلگری نشان داده اند که یک داروی محافظ نورونی که توسط دکتر Tymianski Michael در مرکز علوم اعصاب Krembil در بیمارستان تورنتو غربی تولید شده، از مغز انسان در برابر اثرات مخرب سکته مغزی محافظت می کند.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، یک تیم از دانشمندان و پزشکان کانادایی، به رهبری دکترMichael Hill ، از دانشگاه کلگری نشان داده اند که یک داروی محافظ نورونی که توسط دکتر  Tymianski Michael در مرکز علوم اعصاب Krembil در بیمارستان تورنتو غربی تولید شده، از مغز انسان در برابر اثرات مخرب سکته مغزی محافظت می کند.
این مطالعه در مجله Lancet Neurology، به چاپ رسیده است.
این مطالعه تاثیر[ NA-1 ]TAT-NR2B9c را پس از شروع سکته مغزی کوچک در بیمارانی که تحت روش های neurointerventional برای ترمیم آنوریسم مغز قرار گرفته اند نشان می دهد. این نوع سکته مغزی ایسکمیک کوچک در بیش از 90٪ بیماران مبتلا به آنوریسم پس ازانجام این روش رخ می دهد، اما معمولا سبب ناتوانی آشکار عصبی نمی شود.
در این کارآزمایی بالینی، بیماران به صورت تصادفی به دو گروه دریافت کننده TAT-NR2B9c و دریافت کننده دارونما تقسیم شدند. بیمارانی که تحت درمان با TAT-NR2B9c قرار گرفتند کاهشی را در میزان آسیب مغزی پایدار طی این روش ترمیمی آنوریسم نشان دادند. در حالی که تنها 68 درصد از کسانی که تحت درمان با دارونما بودند نتایج خوبی را نشان دادند.
دکتر Hill گفت: نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان دهنده یک جهش به جلو برای مطالعات سکته مغزی است . بیش از 1000 تلاش برای توسعه چنین دارویی درانتقال موفق از آزمایشگاه به انسان با شکست مواجه شده است.
دکتر Tymianski Michaelتولید کننده TAT-NR2B9c گفت: این اولین کارآزمایی بالینی است که دارویی را به منظور افزایش مقاومت مغز در برابر سکته مغزی و کاهش آسیب های سکته مغزی در انسان مورد بررسی قرارداده است. 
در حال حاضر، t-PA  تنها داروی مورد تایید دردرمان سکته مغزی حاد است. این دارو با رفع انسداد رگ های خونی مغز کار می کند، با این حال، این درمان تنها برای بخشی از قربانیان سکته مغزی مفید است. 
دکتر Tymianski، مخترع NA-1 و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: ما از طریق آزمایشگاه تحقیقات و کارآزمایی بالینی، اکنون یک روش بهتربرای پیش بینی اینکه آیا یک داروی سکته مغزی ممکن است در انسان موثرباشد، یافته ایم. ما درحال حاضر شواهدی یافته ایم که داروی حفاظت کننده نورونی می تواند از صدمات مغزی ناشی از کاهش جریان خون جلوگیری کند. این مزایا نه تنها برای سکته مغزی بلکه برای بیماریهای دیگر مانند دمانس عروقی قابل استفاده است. 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه