تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 13 مرداد 1394
استفاده از داربست ابریشمی و کشف راز فرایند ترمیم سلول های بزاقی

  استفاده از داربست ابریشمی و کشف راز فرایند ترمیم سلول های بزاقی

کرم ابریشم که اجزای ضروری برای ایجاد پارچه ابریشم مرغوب را تولید می کند، می تواند نقش حیاتی در فرایند جدیدی بازی کند که موجب تسکین میلیون ها فردی می شود که با معضل خشکی دهان مواجه هستند. خشکی دهان موجب مشکلاتی برای سلامتی دهان می شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، محققین در دانشگاه تگزاس از فیبرهای ابریشم به عنوان داربستی برای رشد سلول های بنیادی و تبدیل آن ها به سلول های غدد بزاقی استفاده کرده اند. این فرایند به عنوان یک نوآوری شناخته شده است. بزاق نقش مهمی در سلامتی ایفا می کند و به سخن گفتن، بلع، شروع هضم غذا و مهار عفونت های دهانی و ... کمک می کند. کمبود بزاق منجر به سختی در تکلم، تنفس و بیماری های لثه و عفونت های سیستمیک می شود. در حال حاضر درمانی برای بیماری غدد بزاقی وجود ندارد و این خود این غدد نیز قابلیت ترمیمی پایینی دارند. بنابراین این مطالعه می تواند گامی مهم به سمت کمک به بیمارانی باشد که با بیماری های اوتوایمنی مانند سندرم Sjogren’s روبرو هستند و این بیماری موجب آسیب به مجاری اشک و غدد بزاقی می شود.

سلول هایی بنیادی غدد بزاقی قابلیت رشد و تکثیر پایینی در محیط کشت دارند و عملکرد خود را به سختی حفظ می کنند. در این فرایند، محققین فیبرهای ابریشم را با برداشتن آلودگی ها خالص سازی کردند و سلول های بنیادی مشتق از غدد بزاقی رت را روی داربست های ابریشمی کشت دادند. بعد از چند هفته، سلول ها ماتریکس سه بعدی را تولید کردند که داربست های سه بعدی را پوشش داد. این سلول ها بسیاری از ویژگی های سلول های غدد بزاقی موجود در دهان را نشان دادند. تاکنون حفظ ویژگی های سلول های غدد بزاقی با استفاده از تکنیک های کشت بافت میسر نبوده است. این  سیستم کشت منحصربفرد دارای پتانسیل بالایی برای تحقیق در زمینه غدد بزاقی در آینده است. محققین می گویند که ابریشم گزینه مناسبی برای داربست سلول های بنیادی است زیرا طبیعی، زیست سازگار، زیست تخریب پذیر، منعطف، خلل و فرج دار و ... است که اجازه تبادل مواد غذایی و اکسیژن را به خوبی می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه