تاریخ انتشار: دوشنبه 19 مرداد 1394
تبدیل سلول های بنیادی بدن به سلول های خونساز برای درمان اختلالات خونی
محقق مدرسه پزشکی مانت ساینای

  تبدیل سلول های بنیادی بدن به سلول های خونساز برای درمان اختلالات خونی

محقق مدرسه پزشکی مانت ساینای گفت: به کمک بازبرنامه نویسی سلول های بنیادی سایر نقاط بدن یک نفر، می توان امیدداشت که سلول های بنیادی خونساز برای درمان اختلالات خونی همان فردبه دست آورد.
امتیاز: Article Rating

فیلیپه پریرا(flip Pereira )، محقق پرتغالی دانشگاه  مدرسه پزشکی ماونت ساینای(Mount Sinai School of Medicine)  که بر روی بازبرنامه نویسی سلولی و تولید سلول های بنیادی هماتوپوئتیک و سلول های بنیادی خونساز کار کرده است در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی بنیان گفت: پیوند سلول های بنیادی هماتوپوئتیک یکی از قدیمی ترین روش های درمان بیماری های خونی است اما با مشکلاتی مثل کمبود اهدا کننده و یا یافتن یک دهنده کاملا منطبق مواجه است. 
وی در ادامه با اشاره به تحقیقاتی که اخیرا برای رفع این مشکلات انجام داده اند، درباره روش درمانی خود تصریح کرد: فیبروبلاست یا سلول های پرتوان متمایز شده می توانند به کمک بازبرنامه نویسی به سلول هایی با پتانسیل خونسازی تبدیل شوند که این روش درمانی، برای پیوند سلول های بنیادی خونساز بسیار مهم است. 
فیلیپه پریرا با بیان اینکه پیوند سلول های بنیادی خونساز یک روش سلول درمانی است که به طور گسترده ای مورد استفاده برای طیف وسیعی از اختلالات خونی واقع شده است افزود: با این حال در برخی از موارد با مشکلاتی از  قبیل رد پیوند و عفونت رو به رو هستیم بنابراین، منابع جایگزین سلول های بنیادی خونساز بیمار خاص برای درمان با سلول های بنیادی اتولوگ مورد نیاز است. چنین گزینه هایی به طور بالقوه می تواند از بازبرنامه نویسی سایر سلول های بنیادی بدن بیمار نشات بگیرد و روند درمان را مناسب تر و سریعتر کند.
این محقق بیان داشت، گروه تحقیقاتی این دانشگاه به دنبال راهی برای استفاده از سلول های بنیادی فرد بیمار به کمک بازبرنامه نویسی سلولی و تبدیل آن به سلول بنیادی خونساز هستند تا به این روش، علاوه بر کاهش ریسک پیوند سلول بنیادی از فرد غریبه، روند درمان را نیز تسریع بخشند.
پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه