تاریخ انتشار: پنجشنبه 22 مرداد 1394
جزئیات یک پروموتور مولکولی قوی برای سرطان های کولون

  جزئیات یک پروموتور مولکولی قوی برای سرطان های کولون

محققین سرطان پیش از این شمار زیادی از انکوژن ها و فاکتورها را شناسایی کرده اند که موجب پیشرفت تکوین سرطان های کولون می شوند اما تاکنون آن ها تصویر کاملی از این که چگونه این سرطان ها آغاز شده و پراکنده می شوند نداشته اند. اینک محققین در دانشگاه پنسیلوانیا فاکتور قوی دیگری را در این زمینه شناسایی کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، محققین مسیرهای دیگری را شناسایی کرده اند که موجب آغاز سرطان کولون می شوند. شناسایی این مسیرها می تواند منجر به ایجاد درمان های جدید برای سرطان های کولون شود که سالانه بیش از 5000 آمریکایی را می کشد. در این مطالعه محققین دریافته اند که پروتئینی به نامLIN28B موجب افزایش رشد سرطان در سلول های روده ای می شود و این امر را از طریق سرکوب مولکول های خانواده Let-7 انجام می دهد. در سال های اخیر LIN28B شدیدا مورد توجه زیست شناسان قرار گرفته است. سرکوب پروتئینی مولکول های Let-7 به طور طبیعی موجب حفظ بنیادینگی سلول های بنیادی جنینی نه تنها در انسان و سایر پستانداران بلکه در بسیاری از گونه های تکاملی نیز می شود. زمانی که مولکول های Let-7 شروع به عمل می کنند، سلول های تمایل دارند که از مرحله بنیادی خارج شوند و تمایز یابند. این برهمکنش قدیمی بین LIN28B و Let-7 برای تکوین طبیعی جانوران و بلوغ آن ها و هم چنین فرایندهای نیازمند رشد بافتی مانند ترمیم آسیب های بافتی مهم است. اما اینک محققین نشان داده اند که در بسیاری از سرطان های این سرکوب Let-7 به وسیله LIN28B مختل می شود. در این مطالعه محققین به پایین دست برهمکنش LIN28B/Let-7 نگاه کردند تا دریابند که چگونه مولکول های Let-7 موجب سرطانی شدن سلول های روده ای می شوند. مولکول های Let-7 در واقع میکروRNAها هستند. برای درک چگونگی عملکرد این مولکول های محققین موش های تراریخته ای ایجاد کردند که هیچ گونه میکروRNAی Let-7 را در پوشش روده شان بیان نمی کردند. آن ها مشاهده کردند که پولیپ های آدنومایی و آدنوکارسینومایی در این موش ناک اوت شده جوانه زده و میزان مرگ و میر در آن ها در مقایسه با موش های طبیعی افزایش یافت. آنالیز تومورها و توموروئیدها در کشت های سه بعدی آزمایشگاهی، دانشمندان را به پروتئینی به نام Hmga2 رساند که فاکتور اصلی تکوین تومورهای است. محققین مشاهده کردند که در موش های سرکوب شده با استفاده از میکروRNAی Let-7 که در پوشش روده شان هیچ گونه Let-7 نداشتند، ژن Hmga2 به میزان بسیار زیادی بیان شد. میزان این ژن در تومورهایی که در حال پراکنش به کل روده بودند نیز به میزان زیادی بالا بود.
هم چنین محققین نشان دادند که پایین آوردن تولید Hmga2 به طور آزمایشگاهی در موش های تراریخته، به طور معناداری تومورهای القا شده به وسیله Lin28b را سرکوب می کند. به نظر می رسد کاهش تولید Hmga2 در کشت های سلولی روده به میزان زیادی تمایل تکثیری این سلول ها را کاهش می دهد. آنالیزهای بیان ژنی در تومورهای نشان داد که رابطه قویی بین بیان افزایش یافته Hmga2 و بیان افزایش یافته  مارکر های کلاسیک سلول های بنیادی وجود دارد. این یافته ها می تواند موکد اطلاعات قبلی باشد که حاکی از مرحله شبه بنیادینگی سلول های سرطانی است. محققین امیدوارند با استفاده از این اطلاعات جدید، راه های درمانی بهتری را برای این سرطان تهاجمی پیدا کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه