تاریخ انتشار: شنبه 22 مهر 1391
سلول های بنیادی عصبی با موفقیت به مغز چهار پسر پیوند شدند

  سلول های بنیادی عصبی با موفقیت به مغز چهار پسر پیوند شدند

دانشمندان برای اولین بار موفق به پیوند سلول های بنیادی عصبی به مغز چهارپسر مبتلا به بیماری Pelizaeus-Merzbacher شدند. این اختلال یک بیماری نادر اما غم انگیز است که بر روی توانایی های حرکتی، هماهنگی و عملکرد شناختی تاثیر می گذارد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از لس آنجلس تایمز، بیماری Merzbacher -Pelizaeus سبب تخریب ماده چربی احاطه کننده سلول های مغزی که  میلین نام دارد، می شود. میلین به عنوان یک عایق عمل کرده، مانند لاستیک دور یک سیم و به انتقال پیام های الکتریکی حامل اطلاعات مغزی در سرعت های بالا  کمک می کند.

در دو مطالعه جدیدی که در مجله the journal Science Translational Medicine منتشر شده است، محققان نشان داده اند که سلول های بنیادی عصبی - سلول هایی که می توانند به همه انواع سلول های مغزی تبدیل شوند - را می توان با موفقیت به مغز پیوند زد. مهم تراینکه، آنها نشان دادند این سلول های مغزی اغلب به یک نوع سلول مغزی به نام الیگودندروسیت ها که تولید کننده میلین هستند، تبدیل می شوند. 
آنها همچنین در هر دو مطالعه نشان دادند که این الیگودندروسیت های اضافی به نظر می رسد سبب بهبود عملکرد سلول های مغز با تولید میلین جدید می شوند.
درمطالعه اول، یک گروه از محققان در دانشگاه Oregon Health & Sciences ، سلول های بنیادی عصبی انسان را به موش هایی که با تغییرژنتیکی کمتر از حد نرمال میلین تولید می کردند، پیوند زدند. دانشمندان این موش ها را ردیابی کرده تا اینکه سلول های بنیادی پیوندی به سلول های مغزی تبدیل شدند و نشان دادند که بسیاری از این سلول ها به الیگو دندروسیت ها تبدیل شده اند. علاوه بر این، به محض تولید این سلول ها، عملکرد مغز بهبود یافت و سبب تجمع میلین جدید درسلول های موجود و بهبود سرعت جریان اطلاعات شد.
در مطالعه دوم، محققان دانشگاه سان فرانسیسکو همان نوع سلول ها را به چهار پسر مبتلا به Pelizaeus Merzbacher پیوند زدند. با استفاده از تکنیک های تصویربرداری ازمغز، آنها قادر به تشخیص افزایش مقدار میلین درمغز این پسران شدند. مهمتر اینکه ، سه تن از این چهار پسر که پیشرفت های کوچک اما واقعی را درعملکرد حرکتی نشان دادند.
باوجودیکه این درمان امیدوار کننده به نظر می رسد، این مطالعه اثبات کوچکی از این پروژه بوده و هیچ گروه شاهدی وجود نداشت. این بدان معناست که مطالعه بزرگتری باید انجام شود قبل از اینکه ما اطمینان حاصل کنیم که این روش به  افراد دارای بیماری نقص میلین کمک می کند.
اما این مطالعه، اولین گام مهم برای نشان دادن  ایمنی این روش است، هیچ یک از پسران دچار عوارض جدی به دنبال این درمان نشدند.
پایان مطلب/
 

 

ثبت امتیاز
نظرات
پنجشنبه, 27 مهر,1391

حمید زراندوز

با سپاس فراوان.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه