تاریخ انتشار: یکشنبه 23 مهر 1391
سلول های بنیادی شبه عصبی عضله؛ کلید درمان بیماری های عصبی

  سلول های بنیادی شبه عصبی عضله؛ کلید درمان بیماری های عصبی

دانشمندان مرکز پزشکی Wake Forest Baptist ، اولین گام را برای ایجاد سلولهای بنیادی شبه عصبی از بافت های عضلانی حیوانات برداشتند.
امتیاز: Article Rating
 
به گزارش بنیان به نقل از ScienceDaily ، جزئیات این کار در دو مطالعه تکمیلی در مجلات Experimental Cell Research و Stem Cell Research منتشر شده است.
دکتر Osvaldo Delbono  نویسنده این مطالعات گفت: ترمیم ضایعات مغزی و تروما به سلول درمانی بستگی دارد، اما ما نمی توانیم سلول های بنیادی عصبی را از مغز یا نخاع بدون آسیب رساندن به دهنده جداسازی کنیم.
بافت عضله اسکلتی، که 50 درصد بدن را تشکیل می دهد، به راحتی در دسترس بوده و برداشت بیوپسی ازعضله برای دهنده نسبتا بی ضرراست، بنابراین ما فکر می کنیم که ممکن است منبع جایگزینی برای سلول های شبه عصبی بوده و به طور بالقوه می تواند برای درمان مغز و یا آسیب طناب نخاعی، اختلالات عصبی، تومورهای مغزی و سایر بیماری ها مورد استفاده قرار گیرد ، اگر چه مطالعات بیشتری مورد نیاز است. 
در مطالعه قبلی، محققان Wake Forest Baptis سلول های پیش ساز عصبی مشتق شده از عضله اسکلتی را از موش بالغ تراریخته جداسازی کردند .
در پژوهش حاضر، این تیم  سلول های پیش ساز عصبی را از ماهیچه اسکلتی گونه های مختلف از جمله پستانداران غیر انسان و موش های پیری در شرایط آزمایشگاهی جدا کرده و نشان دادند که این سلول ها نه تنها در مغز زنده می مانند بلکه به منطقه ای از مغز که منشا سلول های بنیادی عصبی است مهاجرت می کنند.
یکی از اهداف دیگر محققین ، بررسی این بود که آیا این سلول های شبه عصبی ، تشکیل تومورکه از ویژگی های بسیاری از انواع سلول های بنیادی است را می دهند؟ برای این آزمایش محققان این سلول ها را در زیر پوست و در مغز موش ها تزریق کردند و پس از یک ماه، هیچ توموری مشاهده نشد.
Alexander Birbrair نویسنده اول این مطالعات گفت:  در حال حاضر، بیماران مبتلا به گلیوبلاستوم یا سایر تومورهای مغزی نتایج درمانی بسیار ضعیفی را نشان می دهند و گزینه های درمانی کمی برای آنها وجود دارد. از آنجا که این سلول ها در مغزمهاجرت کرده و زنده می مانند ممکن است بتوان از آنها در آینده به عنوان ابزار انتقال دارو نه تنها برای درمان تومورهای مغزی بلکه برای سایر بیماری های سیستم عصبی مرکزی استفاده کرد. 
علاوه براین، محققان Wake Forest Baptis در حال حاضر پژوهش هایی را برای تعیین اینکه آیا این سلول های عصبی دارای توانایی تبدیل شدن به سلول های عصبی عملکردی در سیستم عصبی مرکزی هستند را نیز در دست اجرا دارند.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه