تاریخ انتشار: پنجشنبه 27 مهر 1391
حمایت خیرین علمی از بیماران با کمک به طرح‌های تحقیقاتی سلول‌های بنیادی
معاون پژوهشی رویان خواستار شد:

  حمایت خیرین علمی از بیماران با کمک به طرح‌های تحقیقاتی سلول‌های بنیادی

معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشگاه رویان با اشاره به موفقیت‌های این پژوهشگاه در زمینه سلول‌های بنیادی از جمله دگرتمایزی سلول های فیبروبلاستی به سلول عصبی از خیران دعوت کرد با حمایت از اجرای طرح‌های تحقیقاتی رویان به درمان بیماران قلبی، کبدی، چشمی و ... کمک کنند.
امتیاز: Article Rating

معاون آموزشی و پژوهشی پژوهشگاه رویان با اشاره به موفقیت‌های این پژوهشگاه در زمینه سلول‌های بنیادی از جمله دگرتمایزی سلول های فیبروبلاستی به سلول عصبی از خیران دعوت کرد با حمایت از اجرای طرح‌های تحقیقاتی رویان به درمان بیماران قلبی، کبدی، چشمی و ... کمک کنند.

به گزارش بنیان؛ دکتر عبدالحسین شاهوردی در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران خطاب به خیرینی که تمایل به همکاری با پژوهشگاه رویان دارند گفت: پژوهشگاه رویان از کمک‌های مالی خیرین برای پیشبرد طرح‌های تحقیقاتی در زمینه درمان بیماری های مختلف استقبال می‌کند و امیدواریم خیرین همچنان که در زمینه تحقیقات بیماری های کلیوی ما را یاری می‌کنند در خصوص بیماری های قلب، چشم و کبد نیز با پژوهشگاه همکاری کنند.

وی با اشاره به اینکه برندگان جایزه نوبل پزشکی سال 2012، سلول‌های بالغین را به سلول‌های بنیادی تبدیل کرده اند گفت: تحقیقات این دو محقق ژاپنی و انگلیسی بر تبدیل سلول های بالغین به سلول های پرتوان القایی صورت گرفته است.

شاهوردی، اهمیت سلول درمانی به عنوان درمان مکمل بیماری های صعب العلاج را یادآور شد و با تاکید بر اینکه استفاده از سلول های بنیادی بالغین، خون بند ناف و سلول های بنیادی جنینی امکان دسترسی به سلول درمانی را فراهم می کند گفت: تحقیقات لازم در زمینه کاربرد سلول های بنیادی جنینی در سلول درمانی در حال انجام است ولی استفاده از این سلول ها به علت ایجاد عوارض احتمالی دارای محدودیت هایی است که باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

معاون پژوهشگاه رویان با تاکید بر این که سلول‌های بنیادی جنینی، تواناتر از سلول‌های بالغین هستند گفت: سلول های بنیادی جنینی توانایی تبدیل به انواع بافت ها را دارند ولی سلول های بنیادی خون بند ناف و بزرگسال توانایی کمتری نسبت به سلول‌های بنیادی جنینی دارند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر محدودیت‌های تطبیق ژنتیکی سلول‌های بنیادی جنینی در مدل انسانی مانع از کاربرد بالینی بوده و از نظر ژنتیکی با فرد گیرنده همخوانی دارد، ولی در استفاده از سلول های بنیادی جنینی محدودیت رد پیوند وجود دارد، هر چند استفاده از سلول های پرتوان القایی جهت درمان تاکنون در مرحله تحقیق بوده و کاربردی نشده است.

شاهوردی در ادامه با تاکید بر اهمیت استفاده از سلول‌های پرتوان القایی در عدم رد پیوند سلولی گفت: محققان برای دسترسی به سلول‌های پرتوانی که مشکل رد پیوند را برطرف کرده و توانایی سلول های پرتوان القایی را داشته باشند، تحقیقاتی را در سال 2006 بر روی موش و در سال 2007 در مدل انسانی انجام دادند.

معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشگاه رویان تصریح کرد: در سال 2008، پژوهشگاه رویان نیز موفق به تبدیل ژنتیکی سلول های بنیادی بزرگسال به جنینی در مدل موشی و انسانی همگام با علم روز جهان شد.

وی خاطرنشان کرد: در پژوهشگاه رویان توانسته ایم سلول های پرتوان القایی را جهت درمان بیماری های مختلف کبدی، کلیوی، چشمی تولید کرده و در بانک سلول های بنیادی رویان ذخیره کنیم تا با انجام تحقیقات لازم بر روی این سلول ها بتوانیم از آنها در آینده جهت کاربردهای درمانی بهره مند شویم.

شاهوردی افزود: همکاران ما در رویان، سلول های پوستی(فیبروبلاستی) را به سلول جنینی و این سلول را به سلول عصبی و سلول‌های بالغ دیگر تمایز داده و مقالات آن در مجلات معتبر علمی به چاپ رسیده است.

وی گفت: هم اکنون در پژوهشگاه رویان با تبدیل مستقیم سلول‌های فیبروبلاستی به سلول عصبی که دگرتمایزی (Defriatiation) نام دارد با صرف وقت کمتر این سلول به سلول عصبی، قلبی و سلول های بالغین تبدیل شده است.

شاهوردی تصریح کرد: این توانایی در کشور ایران همپای فعالیت مراکز پیش‌رو در این علم بوده و در آینده به عنوان یک راهکار جهت تهیه سلول برای سلول درمانی است.

وی گفت: یکی از محدودیت‌های سلول‌های پرتوان القایی به کارگیری وکتورهای ویروسی جهت چهار ژن بوده که در تحقیقات بعد با یک یا دو ژن نیز گزارش کرده اند که در پژوهشگاه رویان نیز با شناخت و تسلط محققان به موضوع، تحقیقات با یک و دو ژن هم صورت گرفته است.

ثبت امتیاز
نظرات
جمعه, 28 مهر,1391

محمد

شما وقتی میگین به کمک خیرین نیاز دارین در این بخش چرا خودتون حمایتی نمیکنین!!!؟ در شهر امیرکلا در استان مازندران یک خیر محترمی یک مجموعه سلول های بنیادی نهاده که زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی هم بوده... ولی الان چیزی حدود 6 ماه که بلااستفاده مونده اونم فقط به خاطر اسمش چون تابلو های این مرکز کاملا نصب شده ولی مسئولین دانشگاه علوم پزشکی بابل اصرار بر این دارند که نام این مرکز را فاطمه زهرا بگذارند در حالی که خیر محترم نام این مرکز را به نام خودش گرفته است... همین مسئله پیش پا افتاده باعث بیکار ماندن این ساختمان به مدت 6 ماه شده. تو این بخش نه تنها حمایتی از سوی مسئولین نمیشود بلکه به هر نحو که شده سنگی جلوی پای خیر محترم هم میگذارند... خواهشاً پیگیری کنید.

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه