تاریخ انتشار: شنبه 29 مهر 1391
یافتن مکانیسم سلولی که به تولید اندام مهندسی شده می انجامد

تیمی از زیست شناسان و مهندسین مکانیک دانشگاه تگزاس در دالاس، بر اساس تحقیقات سلولی اطلاعاتی را به دست آوردند که ممکن است روزی به تولید اندام مهندسی شده بیانجامد.

به گزارش بنیان به نقل از ScienceDaily ، محققان دراین پژوهش که در PNAS  منتشر شده است، بینشی را در خصوص مکانیک تشکیل سلول، بافت و اندام ارائه کردند. این تحقیق ،مکانیزم اساسی در مورد چگونگی تشکیل یک ساختار سه بعدی بزرگ توسط گروهی از سلول های باکتریایی را روشن ساخت.
دکتر Hongbing Lu استاد مهندسی مکانیک و نویسنده این مطالعه در دانشگاه تگزاس دالاس گفت: اگر شما می خواهید یک ارگانیسم را ایجاد کنید، دانستن هندسه اینکه چگونه یک گروه از سلول های خود را سازماندهی می کنند، بسیار مهم است. ما دریافتیم که مرگ سلولی منجر به چین و چروک و سخت شدن سلول سبب کاهش چین و چروک می شود.
تشکیل اندام نتیجه همکاری سلول های منفرد با دیگرسلول هاست. این تجمع سلول ها و محیط اطراف آنها تشکیل لایه نازکی را می دهد که به بیوفیلم معروف است. این بیوفیلم ها تشکیل  الگوهای سه بعدی چروکیده را می دهند.
دکتر Gürol Süel، نویسنده ارشد این مطالعه در دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو و همکارانش سلول های مرده در حال چین و چروک خوردن را مورد بررسی قرار دادند. آنها با همکاری Lu  آنچه که درابتدای این فرایند رخ می دهد را کشف کردند.
آنها دریافتند که گروهی از سلول های در حال مرگ با هم دردرون یک بیوفیلم سبب تشکیل چین و چروک می شوند. آنها همچنین دریافتند که سخت شدن بیوفیلم تشکیل چین و چروک را تحت تاثیر قرارمی دهد. این مهم است چرا که پایه اولین نظریه در مورد ایجاد یک ساختار در بافت ها و اندام ها، در نظر گرفتن هر دو نیروهای بیولوژیکی و مکانیکی است.
Lu گفت: راه هایی برای کنترل یک بیوفیلم نرم یا سخت وجود دارد و پس از آن شما می توانید چین و چروک و ساختار نهایی که سلول ها تشکیل می دهند را کنترل کنید.
محققان سپس جایی را که در آن سلول ها می میرند کنترل کرده و قادر به ایجاد الگوهای چروک مصنوعی و تایید یافته های خود شدند.
همه تحقیقات بر روی باکتری هایی معروف به Bacillus subtilis انجام شد.
Lu گفت: باسیلوس سوبتیلیس دارای جنبه های بسیاری است که مشابه سلول های دیگر هستند. اگرما درک می کنیم که چگونه این فرآیند در باکتری ها عمل می کند، می توانیم آن را به گونه های بالاتر موجودات تعمیم دهیم.
Lu گفت: گام بعدی ما ایجاد ساختارهای سه بعدی سازمان یافته تر با استفاده از موجودات عالی تر است.