تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 02 آبان 1391
زیرگروه های جدید سرطان معده شناسایی شد
براساس بررسی اپی ژنتیک؛

  زیرگروه های جدید سرطان معده شناسایی شد

سرطان معده مانند بسیاری ازسرطان ها، با جهش های ژنتیکی ایجاد می شود، اما عوامل خارجی نیز بر عملکرد ژن ها تاثیر می گذارند. این عوامل خارجی، تغییرات اپی ژنتیکی نامیده می شود، که توسط متیلاسیون DNA ایجاد می شود.
امتیاز: Article Rating

 

 
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress ، محققان دانشکده پزشکی Duke-NUS درسنگاپور، زیرگروه های جدیدی از سرطان معده را که توسط عوامل زیست محیطی ایجاد می شوند، شناسایی کرده اند.
اساس این یافته ها که درمجله Science Translational Medicine منتشر شده است، برعلم اپی ژنتیک که مطالعه فعالیت ژن است،استوارمی باشد. بینش های جدید درمورد پیچیدگی های سرطان معده می تواند به روش های درمانی بهتربرای دومین سرطان کشنده درجهان، منجر شود.
دکتر Patrick Tan گفت: سرطان معده یک بیماری هتروژن با بیماران منحصر به فرد است که اغلب پاسخهای متفاوتی به درمان نشان می دهند. بهبود نتایج بالینی سرطان معده نیازمند روش های مولکولی خاص برای تقسیم بیماران به دو زیرگروه بیولوژیکی مشابه و طراحی درمان های خاص برای هر زیرگروه خواهد بود.
سرطان معده مانند بسیاری ازسرطان ها، با جهش های ژنتیکی ایجاد می شود، اما عوامل خارجی نیز بر عملکرد ژن ها تاثیر می گذارند. این عوامل خارجی، تغییرات اپی ژنتیکی نامیده می شود، که توسط متیلاسیون DNA (یک فرآیند شیمیایی که در آن یک گروه متیل به مکان های خاصی در طول DNA به نام جایگاه های CPG افزوده می شود) ایجاد می شود. این متیلاسیون سبب مهار عملکرد ژن بدون تغییر در توالی DNA می شود.
دکتر Patrick Tan و همکارانش درمطالعه خود برای اولین بار از240 تومور اولیه و رده سلولی برای بررسی کامل الگوی متیلاسیون DNA در سرطان معده که به متیلوم معروف است، استفاده کردند. هدف آنها شناسایی زیرگروه های مولکولی سرطان معده که با جهش ژنتیکی اولیه ایجاد نمی شوند، به ویژه آنهایی که ممکن است با درمان مورد هدف قرارگیرند، بود.
این محققان دریافتند که متیلوم سرطان معده گسترده بوده و با بررسی بیش از نیمی ازجایگاههای CPG الگوی تغییر متیلاسیون درسرطان را شناسایی کردند. بسیاری از این تغییرات متیلاسیون با تغییرات قابل توجه در بیان ژن مرتبط بودند که نشان می دهد تغییرات متیلاسیون ممکن است نفش مهمی در توسعه سرطان معده داشته باشد.
محققان همچنین یک زیر گروه از سرطان معده با سطوح بسیار بالا از متیلاسیون را شناسایی کردند. زیرگروه CIMP قبلا نیز پیشنهاد شده بود، اما اهمیت بالینی آن نامشخص بود. این تیم زیرگروه CIMP را تایید کرده و آن را با بیماران جوان تر که دارای پیش آگهی ضعیفی هستند مرتبط دانستند. آنها همچنین در آزمایش های آزمایشگاهی نشان دادند که این تومورها ممکن است حساسیت افزایش یافته ای به داروهای حذف کننده متیلاسیون داشته باشند.
دکترTan گفت: "مطالعه ما به روشنی وجود این زیر گروه و ویژگی های آن را تایید می کند. 
نتایج ما با قاطعیت نشان می دهد که سرطان معده یک بیماری نیست، بلکه مجموعه ای از بیماری های مختلف، هر کدام با زیست شناسی زمینه ای مختلف و ویژگی های مشخصه می باشد. از آنجاییکه  سرطان معده ناشی ازعوامل متعدد از جمله عوامل محیطی و عوامل ژنتیکی میزبان می باشد، ما نیاز به راه های بهتری برای تشخیص و درمان آن داریم.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه