تاریخ انتشار: پنجشنبه 04 آبان 1391
پروژه های تحقیقاتی سلول درمانی بیماری های زانو را افزایش دهیم
عضو هیات مدیره انجمن ارتوپدی ایران:

  پروژه های تحقیقاتی سلول درمانی بیماری های زانو را افزایش دهیم

عضو هیات مدیره انجمن ارتوپدی ایران گفت: غضروف و عصب دوبافت هستند که ترمیم آن دربرخی موارد غیرممکن است. لذا در این موارد باید از سلول های بنیادی کمک گرفت ولی پروژه های تحقیقاتی کمی در کشورما بر روی این مساله متمرکز هستند.
امتیاز: Article Rating

 

دکتر سید تقی نوربخش عضو هیات مدیره انجمن ارتوپدی ایران در گفتگو با "بنیان" اظهار داشت: استفاده از سلول های بنیادی علاوه بر کاربرد درمانی برای تسریع در ترمیم مینیسک ، در اعمال مربوط به ترمیم غضروف که در گذشته هیچ راه حلی برای آن نبود هم موثر واقع شده است.

وی تصریح کرد: بافت غضروف بافتی است که ترمیم آن دشوار و گاهی غیرممکن است لذا با استفاده از سلول های بنیادی کارهای بسیار موثری برای آن انجام شده است.

نوربخش درخصوص درمان بیماری های زانو که قشر وسیعی از افراد جامعه را درگیر کرده است گفت: درمان بیماری های زانو اکثرا به روش های ارتروسکوپی انجام می شود که  تکنیک ها و فناروی های جدیدی روز به روز به آن افزوده می شود و می توان گفت، امروزه اکثر عمل های جراحی تعویض مفصل زانو با روش های غیرتهاجمی قابل انجام است.

وی افزود: آرتروسکوپی یک وسیله جراحی است که پزشک متخصص ارتوپدی از آن برای دیدن داخل مفصل به جهت تشخیص یا درمان بیماری استفاده میکند. کلمه آرتروسکوپی به معنای دیدن داخل مفصل است.

عضو هیات مدیره انجمن ارتوپدی ایران درباره آسیب های رباط پا نیز گفت: در زمینه اعمال لیگامانی زاﻧﻮ(رباط)  هم روش ها و تکنیک ها و همچنین وسایل جدید روز به روز اضافه می شود و استفاده از آلوگرافت برای جایگزینی در مینیسک، رباط و غضروف کاربردی شده است.  

وی درباره پیشرفت علوم نوین در درمان آسیب های زانو گفت: اعمال جراحی زانو و فناوری های آن یک روند بسیار رو به رشد دارد و سال 2012 قابل مقایسه با سال قبل نیست و بسیاری از این تکنیک ها در ایران هم وارد شده است. البته برای انجام تحقیقات، با مشکلاتی نظیراستفاده از جسد در اعمال غیرتهاجمی مواجه ایم ولی در ایران علی رغم اینکه مراجع تقلید هم درباره آن فتوا داده اند ، امکانات و تسهیلاتی وجود ندارد که بتوان این اعمال را در جهت آموزش استفاده کرد.

دکتر نوربخش پیشرفت های درمانی برای مشکلات زانو را در گرو همکاری تنگاتنگ پزشکان ارتوپد و محققان دانست و گفت: موسسه رویان هم در زمینه غضروف و مینیسک اگرچه فعالیت های بسیاری داشته و یکی از افتخارات مملکت ما است و همه مسئولین ، مردم و دانشگاهیان آن را در عرصه های مختلف قبول دارند اما در زمینه زانو کم کار بوده و امیدواریم با سرمایه گذاری روی این قضیه که در دنیا نیز عرصه های وسیعی را به خود اختصاص داده است شاهد پیشرفت آن باشیم.

وی افزود: غضروف و عصب دوبافت هستند که ترمیم آن دربرخی موارد غیرممکن است. لذا در این موارد باید از سلول های بنیادی کمک گرفت ولی پروژه های تحقیقاتی کمی در کشورما بر روی این مساله متمرکز هستند.

عضو هیات مدیره انجمن ارتوپدی ایران  ابراز امیدواری کرد موسسه رویان با گسترش ارتباطات خود با پزشکان ارتوپد بتواند تحقیقاتی را در زمینه غضروف ، مینیسک و لیگامان انجام دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه