تاریخ انتشار: یکشنبه 07 آبان 1391
غذا بپزید تا مغزتان بزرگ شود

  غذا بپزید تا مغزتان بزرگ شود

دو طرح کلی پژوهشی انجام شده است که شامل شمارش تعداد سلول های عصبی در مغز پستانداران مختلف بود این نتایج نشان داد که تنها راه تکامل مغزانسان های اولیه ، یافتن راهی برای بدست آوردن انرژی بیشتر از مواد غذایی که می خوردند، یعنی غذای پخته شده بوده است.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress ، محققان برزیلی  Karina Fonseca-Azevedo  و Suzana Herculano-Houzel نشان دادند که مغز بزرگتر انسان های تکامل یافته به دلیل آموختن طبخ مواد غذایی توسط آنها است. در یک مقاله چاپ شده درمجله PNAS ، دو طرح کلی پژوهشی انجام شده است که شامل شمارش تعداد سلول های عصبی در مغز پستانداران مختلف بود این نتایج نشان داد که تنها راه تکامل مغزانسان های اولیه ، یافتن راهی برای بدست آوردن انرژی بیشتر از مواد غذایی که می خوردند، یعنی غذای پخته شده بوده است.
پخت غذا باعث شکستن شدن آن مشابه هضم غذا در بدن می شود. بنابراین، حیواناتی که غذای پخته می خورند مجبور به صرف انرژی زیاد برای هضم آن نسبت به وعده های غذایی خام نیستند. به این دلیل، محققان دراین مطالعه جدید پیشنهاد کردند که یادگیری طبخ غذا به انسان های اولیه اجازه داد مدت زمان بیشتری را برای انجام حرفه های دیگر صرف کنند که در نهایت منجر به توسعه مغز بزرگتر در آنها شد. به منظور اثبات ایده خود، این محققان، مقدار و نوع غذا های مصرف شده در پستانداران مختلف را با هم مقایسه کرده و با شمارش سلولهای عصبی مقدار انرژی لازم برای تامین سوخت مغز آنها را محاسبه کردند.
آنها سلول های عصبی مغز چندین گونه پستاندارجدید را شمارش کرده و پس از آن محاسبه کردند که در هر وعده غذایی، چه مقدارزمان براساس رژیم غذایی خود می بایست برای حفظ اندازه مغز خود صرف کنند. آنها دریافتند که در صورت خام بودن مواد غذایی، انسان ها هر روز تقریبا نه ساعت و نیم ،گوریل ها به طور متوسط 8.8 ساعت ، اورانگوتان ها 7.8 و شامپانزه 7.3 ساعت ، نیازبه خوردن غذا دارند. آنها همچنین دریافتند که اندازه مغز یک حیوان به طور مستقیم وابسته به مقدار نورون ها است و تعداد نورونهای آن به طور مستقیم متناسب با تعداد کالری مورد نیاز برای حفظ تغذیه مغزاست.
با تعمیم این نتایج برانسان های اولیه  شامل Paranthropus boise ، Homo habilis   و Australopithecus afarensis محققان محاسبه کردند که هر کدام حدود هفت ساعت در روز فقط برای حفظ اندازه مغز خود غذا می خوردند. آنها معتقدند وقتیکه انسان های اولیه یاد گرفتند غذا بپزند، زمان بسیار کمتری برای یافتن و خوردن غذا اختصاص داده و بیشتر به فعالیت های دیگر اجتماعی پرداختند که در طول زمان منجر به اندازه بزرگتر مغز بواسطه انرژی حاصل از مواد غذایی پخته، شده است.
پایان مطلب/
 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه